EI tuulivoimaloita Kaskisiin

Teemu Tuovinen

/ #205 Ylimitoitettua tuulivoimaa

19.09.2013 18:51

Laitanpa tämän vanhan kommenttini myös tänne:
Tuulivoimahankkeet rajusti ylimitoitettuja

Pohjanmaan maakunnan asukkaiden oikeusturvan kannalta olisi tärkeää, että heille annettaisiin selkeä kokonaiskuva maakunnan tuulivoimahankkeiden tilasta. Nykyisin hankkeita esitellään vain yksi kerrallaan, jolloin kokonaisuus jää täysin huomiotta. Tuulivoimahankkeiden kattavaa yhteisvaikutusarviointia ei edelleenkään ole tehty siinä laajuudessa, mikä sille olisi tarpeellinen.

Etenkin Pohjanmaan maakunnan eteläosaan on varattu niin paljon tuulivoima-alueita että ne tulevat häiritsemään alueen kaikkea muuta tavanomaista maankäyttöä erittäin merkittävästi. Tuulivoima-alueisiin olennaisesti kuuluvat sähköverkko- ja tieverkostot tulisivat lisäksi pirstomaan rannikon metsäalueet lähes täydellisesti.

Pahin tilanne on Närpiön ja Kristiinankaupungin seudulla, jossa tuulivoimalle varattuja alueita on maapinta-alaan nähden rajusti ylimitoitetusti. Närpiössä tuulivoima-alueita on varattu 10% ja Kristiinankaupungissa jopa 21% kaikesta maa-alasta. Näissä luvuissa on huomioimatta vielä mahdolliset off-shore -merivoima-alueet.

Pohjanmaan maakunnassa omana tavoitteena on tuottaa tuulivoimaa 1500-1800 MW. Tuulivoima-alueita on varauksessa noin kaksinkertainen määrä, lähes 500 km2. Koko maassa on tavoitteena saada tuulivoimaa vuoteen 2020 mennessä noin 2000 MW, käytännössä se tarkoittaa noin tuhatta myllyä.

Pohjanmaan maakunnassa siis suunnitellaan tuotettavan lähes koko maamme tuulienergiatarve, vaikka Suomessa on meneillään lukuisia muita tuulivoimahankkeita, kaikkiaan 205 hanketta. Kokonaisuudessaan Suomessa on tuulivoimahankkeita 8900 MW eli yli kolme kertaa tuulivoiman tuotantotavoitteen verran.

Tuulivoimarakentamista ohjaava maakuntakaavoitus alueella on myöhässä jo vuosia. Maakuntakaavan luonnoksessakin esitetään lähinnä vain jo olemassa olevia hankealueita, joka ei ole kaavoituksen oikea lähtökohta.

Kaikki Suomen tuulivoimahankkeet löytyvät sivustolta: http://www.tuulivoimayhdistys.fi/hankkeet