Mopot 60km/h

Arno Ranta-aho
Muurame

/ #227 Yhdynpä minäkin sitten mukaan...

14.02.2008 21:23

Huoh. Näitä juttuja lukiessa tuli melkein itku silmään, täällä kommentoivat niin 12 vuotiaat lapset kuin 40 vuotiaat aikuiset.
Itse olen sitä mieltä että mopot voisivat hyvinkin kulkea sen 60km/h ilman mitään ongelmia, nyky rajoitusten mukaisesti se olisi kaikkien kannalta parempi. Me nuoret mopoilijat pääsisimme sutjakkaammin sinne minne olemme matkalla ja välttyisimme vaarallisilta ohitustilanteilta joissa auto ohittaa mopoilijan. Valitettavasti vaikka nopeus tultaisiinkin nostamaan 60km/h autoilijat aika varmasti tulisivat siltikin ohittelemaan mopoilijoita ihan vain sen takia että he ovat mopoilijoita. Jotenkin se että edessä ajaa mopo saa aina(lähes aina) takana tulevan auton kiihyttämään ja ajamaan ohitse. Onko se joku tapa, vai missä on vika että ainakun sattuu mopoilija olemaan edessä se täytyy ohittaa?

Tuo 60km/h olisi aivan passeli nopeus, verraten tuohon joidenkin ehdottamaan 80km/h. Missä sitä tarvitsee mopolla ajaessa 80km tuntivauhtia? Ja jos pakko on päästä kaksipyöräisillä lujaa ajelemaan niin odotetaan yksi vuosi lisää, ruinataan iskältä huima summa kevari korttia varten ja sitten ostetaan kevari jolla ajo sujuu runsaasti yli tuon 80km/h.

Siihen en ymmärrä minkäänlaista syytä etteikö mopot kestäisi noita 60km/h vauhtia? Jos vähän käyttää järkeä niin tajuaa että ne ovat tehty sille vauhdille, ne vain ovat "kuristettu" suomeen tuotaessa. Niin monet ovat näitä vehkeitä virittäneet ja niillä viellä toimivasti ajaneetkin, hyvä kansa, kyllä ne kestävät!

Kuten joku mainitsi että mopot kulkevat vakiona ja vähintään kurinpois ottamalla sen 60km/h ja tämä adressi olisi turha?, Voin sanoa että meilläpäin tuona ihana ajo-aikana kesällä lähestulkoon ja vähintään pari kertaa viikossa täällä testautetaan mopoilijoita ja poliisien tarkan mittauksen vuoksi nopeasti rapsahtaa muhkea sakko muistutuksena siitä että suomessa mopoissa pitää ja kuuluu olla kurit!

Niin ja joku viellä tuolla alussa mainitsi että nämä mopot ja mopoautot ovat tehty kaupunki ajeluun?, tähän en varsinaisesti osaa sanoa koska en tiedä kuka ja miksi nämä mukavat kaksipyöräiset 50cc ajoneuvot teki, mutta sen voin sanoa että näillä ajetaan ja tullaan ajelemaan viellä muuallakin kuin kaupungeissa.

Mielestäni tuo 16v ikäraja ei olisi kovinkaan kannatava idea, koska loppujen lopuksi tuona yhtenä vuonna ei niin hirveästi järki kehity että siitä olisi niin suurta voittoa kun mitä siitä tulisi tappiota niiden nuorten kannalta jotka epätoivoisesti joutuisivat vuoden viellä odottamaan tuota muovista läpyskää joka oikeuttaa ajamaan näitä ihania kaksipyöräisi. Mutta tuo testiajo mistä oli jossain vaiheessa puhetta ei olisi kyllä pahitteeksi. Vaikkei varsinaista opetusta olisi, mutta että kortin saantiin kuuluisi pienimuotoinen mopon hallinta koe.