VETOOMUS Mankin seisakkeen puolesta

Vieras

/ #80 Re: Re:

30.09.2013 17:10

#5: Lasilaaksolainen - Re:

Mankin seisakkeen lakkauttaminen olisi väärä päätös. Kuten täällä on jo todettu, ollaan lähialueiden asukasmäärää koko ajan kasvattamassa, mikä onkin radanvarrella järkevää. On syytä kysyä, miksi Espoo tekee massiivisen investoinnin länsimetroon, muttei hyödynnä ja kehitä jo olemassa olevaa raideyhteyttä keskisen Espoon läpi? Helsingistä tultaessa jo Leppävaaran seudulla mutta varsinkin Espoon keskuksen jälkeen on radanvarressa hehtaareittain peltoa. Samaan aikaan rakennetaan uusia asuinalueita esimerkiksi kehä III:n varteen Bembölestä länteen. Ja kaiken kukkuraksi vähennetään asemia/seisakkeita radan varrella. Sekä rahaa että ympäristöä tuhlailevaa maankäyttöä.

Kiitos HSL:n Markus Elfströmille, joka osallistui tähän keskusteluun. Valitettavasti hänen kommenttinsa kuitenkin muuttuu tahattoman koomiseksi puhuessaan euroissa laskettavasta aikahaitasta. Todellinen aikahaitta lähijunien käyttäjille tulee niistä lukemattomista minuuteista - joskus jopa tunneista - joita joutuu viettämään tuulessa ja tuiskussa asemalaiturilla törkeästi myöhästeleviä junia odotellessa. Ylimääräinen minuutti junan kyydissä ei ole mikään laskettavissa oleva haitta näihin verrattuna.

Oikea tapa kehittää rantarataa olisi vetää lisäraide Espoon keskuksesta länteen vaiheittain aina Kirkkonummelle asti. Näin saataisiin jatkuvasti liikennettä sekoittavia Turun-junia eristettyä pois lähiliikenteen kulkua haittaamasta. Mankin seisakkeen lakkauttamisen kaltaisilla päätöksillä vain lisätään yksityisautoilua ja kasvatetaan pientaloasumisen kustannuksia entisestään. Menneen maailman politiikkaa, kerta kaikkiaan!