Suomeen on saatava maailman edistynein eläinsuojelulaki!

Kaikki kiiltävä sohvalta tarkasteltuna ei ole kultaa

/ #171 Edistynyt eläinsuojelulaki??

15.05.2011 18:23

Nupoutus, aikaisemmin se tehtiin harjaantuneen karjanhoitajan toimesta, no eihän se miellyttävää ollut kummallekkaan osapuolelle, mutta hetkellisen kivun kestettyään vasikka sai lievitystä polttokohtaan ja juoman jolloin tapahtuma unohtui. Nyt tämän edistyksen myötä ei lähdetty tähän monimutkaiseen eläinlääkärihärdelliin(puudutus, joka myöskään ei ole riskitöntä!)ja kustannukset, niinpä sarvet ovat saaneet kasvaa. Tänä keväänä on menettetty vasikka sarvellisen eläimen takia ja eräs toinen särki sarvensa ilm.karsina-aidan väliin tms. juuttumisen takia, erittäin tuskallista eläimelle. Koskaan aikaisemmin ei nupous tai nupouttaminen ole eläimen hengen päälle käynyt. On hyvin vaikea nähdä "edistyksen" hyötyä?

Seuraavaksi on kielletty koirien kannusten poisto, sekin onnistuu kasvattajalta HETI pennun syntymäpäivänä pienimmillä mahdollisilla haitoilla. Koiralle jääneet kannukset heltyvät herkästi, kynsien leikkuu muuttuu epämiellyttäväksi ja stressaavaksi toimenpiteeksi sekä koiralle että omistajalle. Siitä voi seurata harvempi leikkuukerta, kynsi kasvaa koukuksi vahingoittaen ihoa ja tulehdusriski kasvaa varsinkin koirilla jotka työskentelevät esim.navetassa. Eläinlääkäriä kannuksia poistamaan pennuilta heti syntymän jälkeen? No entä stressi mikä siitä aiheutuu emolle?
Entä kun eläinlääkäri ei tule, nimittäin parin päivän jälkeen on jo myöhäistä.

Sadistinen eläinten kiusaaminen ON RÄÄKKÄYSTÄ ja siitä kuuluukin saada kunnon tuomiot!

Mukava on pitää eläimiä vapaana, mutta myös parsinavettaolosuhteet tuntien on siinäkin hyviä puolia. Eläimet eivät joudu kärsimään luonnonmukaisesta "arvojärjestysstressistä" oma ruoka on edessä ja hyvin hoidettuna makuualusta on puhdas, lääkitseminen on helppoa, kiinniottaminen ei aiheuta stressiä ja harvemmin ne vahingoittavat itseä tai toista lajikumppania kuten vapaana olevat eläimet(vaikka laitumellakin). Tapaturmat ovat lisääntyneet ainakin meillä muutoksesta parresta pihattoon(enkä tarkoita välitöntä siirtymistä, vaan pitkällä aikavälillä tapahtunutta), silti vapaus on tietenkin mukavampi.

Että edistykää vain, itse hoidan eläimeni parhaan näkemykseni mukaan, näkemyksen, joka kasvaa käytännön kokemuksen ja tiedon mukaan.