Suomeen on saatava maailman edistynein eläinsuojelulaki!

Asiat eivät ole aina mustavalkoisia

/ #174 Parsi vai pihatto

23.05.2011 13:19

Minulla on kokemusta 10 vuoden ajalta parsinavetasta ja reilulta 10 vuodelta pihatosta. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Lehmien kannalta ei parsinavetta ole yhtään sen huonompi kuin pihattokaan, jos parret ovat riittävän tilavat ja säännöllisestä jaloittelusta huolehditaan. Nauta ei ole mitenkään liikunnallinen eläin ja pihatossakin se mieluiten makoilee parressa märehtimässä.

Pihaton etu on helpommat poikimiset ja kiimojen selvempi havaitseminen. Lypsytyö on myös sujuvampaa kun ihmisen ei tarvitse mennä jokaisen lehmän luo vaan lehmät astelevat itse lypsyasemalle tai robottiin utareiden tyhjennykselle. Pihatossa lehmäkohtainen tarkkailu on kuitenkin haastellisempaa ja vaatii joskus melkoista salapoliisin työtä esim. tutkia hännän alustoja kuka kavereista on laskenut yhdessä parressa olevan verilammikon (naaraspuolinen nauta laskee kiiman jälkeen veret, joka on merkki kiiman loppumisesta). Myös syömisen ja kuntoluokituksen tarkkailu korostuu pihatossa. Utaretulehdukset myös tarttuvat helpommin pihatossa ja parsien puhtaanapito on siksi haasteellisempaa.

Toki pihatossa lehmät saavat liikkua vapaasti ja noudattaa lajinmukaista käyttäytymistään paremmin kuin parsissa kytkettyinä olevat lajikumppaninsa. Tämä vaan tuo esiin sen seikan mitä eräs edellinen kirjoittaja jo kommentoi eli sarvien mukanaan tuoman ongelman. Sarvet eivät mitenkään sovi pihattoon.

En tiedä mitkä syyt ovat puoltaneet Itävallassa kieltämään parsinavetat, mutta itse en pihaton omistajan näe mitään ongelmaa niissä. Ja niinkuin jo mainitsin, lehmän kannalta sillä ei ole mitään merkitystä jos kuitenkin jaloittelusta huolehditaan.

Numerolle 170 haluaisin vielä sanoa, ettei lehmän kiinnipito ole sen kummempaa kuin koiran kiinnikytkeminen. Koiralla on toki enemmän tilaa liikkua koppinsa ympärillä, mutta koiran tarve liikkua on moninkertainen verrattuna naudan tarpeeseen. Jos seuraat vaikka kesällä laitumella olevia lehmiä, näetkö niitä juoksentelemassa ympäriinsä siellä? Ei, ne joko seisoskelevat hamuillen ruohotuppoja suuhunsa tai makoilevat märehtimässä. Jos ne juoksee, on kysymys siitä, että jokin tai joku on ne säikäyttänyt liikkeelle.