SUOMELLE OIKEUS PÄÄTTÄÄ ITSENÄISESTI SUSIKANNASTA

Adressin tekijä

/ #30

29.12.2006 02:16

Karjaansa suojelevista paimenista / karjan omistajista (sekä heidän asenteestaan) ehkä jotakin kertoo seuraava tapaus menneisyydestä:

Maanmiehen Ystävä 5.10.1844

SUDEN SAALIS USKELASSA
Sinä 29 p. wiimeisessä elokuussa tapahtui, että susi tappoi lehmän laitumella, waan eipä tuohon tyytywäkään, juoksi hän wielä weren himoissaan ja tapasi lammasparven. Wäristen wihollistaan kaapaisiwat nämä raukat likellä olewan Portaanpään torpan karjaeläinten kujaan, johonka myös seuras heitä. Tässä odoti häntä aiwan erinäinen temppu. Sen sijaan, ettää saada saliin, joutui hän itse saaliiksi, joka tapahtui tällä tawalla:
Torpan poika, joka oli mieheksi tulemassa, äkkäsi ikkunasta mitä meteliä susi juoksi lammasten kanssa tekmään. Arwelematta lähettiin hän niitten hätään ja kiinni tampaisi sulun, josta susi jo lammas suussa alkoi takaisin laukaista. Hämmästyksissään jätti nyt peto saaliinsa ja koetteli hypätä ensin huoneen katon ylitse, waan ei jaksanut ja sitten aijan, josta myös olis päässyt, ellei poika olis käsin häntään tarttunut ja estänyt konnaa karkaamasta. Nyt tuli kans pojan äiti awuksi ja jalkaan töytäisiin. Tuossa ikeniään irwistellen istui susi raukka, siks kuin kirwes paikalle tuotiin, jolla häntä päähän kolisteltiin, niin että hänen täytyi henkensä heittää ja lainata pojalle koipensa rukkasiksi.

- Marko Lind-