Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #142

11.03.2008 19:40

Keski-Suomen alueella on montakin laumaa, ellet ole tietoinen asiasta. Keuruun ja Petäjäveden seuduilla löytyy yksi tai kaksi laumaa, samoin Jämsän suunnalta yms yms. Kainuussa olen viettänyt paljon aikaani, valitettavasti en päässyt näkemään tai edes kuulemaan susia oleskeluaikanani, vaikka koiran kanssa metsässä liikuinkin. Tosin sen koiran olemassaolo saattoi olla syynä siihen sitten. Tai ehkä sudet eivät ilmaantuneet näkyvilleni, koska en vihaa tai pelkää niitä enkä kantanut asetta olallani. Kukapa tietää.

Michail, luonto on jokaisen asia, mutta tuntuu että teidänkaltaisenne susien vihaajat ovat melko ahdasmielisiä ihmisten asuinsijojen tai kotipaikkakuntien suhteen. Tiesithän ettei pelkkä traktorin hallitseminen tee ihmisestä sen maalaisempaa kuin kuokan hallintakaan, eikä se, että sattuu asumaan kainuussa, tee ihmisestä susiasiantuntijaa tai muuta.
Pyydän vähän enemmän avarakatseisuutta, ja vähemmän ahdasmielisyyttä tässä asiassa. Ketään syyttelemällä ei asioihin koskaan saada mitään selkoa, se on varma.
Se, missä kukakin asuu, ei myöskään ole millään tavalla tähän susiasiaan liittyvää. Jokaisella saa ja pitääkin olla omat mielipiteensä, mutta luonto on meidän kaikkien yhteinen asia. Se, että asustaisi jossakin pikkutorpassa metsän keskellä, eristyksistä kaikesta muusta, ei tee sellaisen ihmisen sanasta yhtään sen painavempaa kuin vaikkapa sitten siellä kehäkolmosen sisäpuolella asustavan sana..