IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #2428 Re: Re: Re: Justiinsa joo

16.12.2013 13:46

#2424: - Re: Re: Justiinsa joo

"ostivatko he ne kalliit lentoliput ihan vaan tutustuakseen turvesuohon?"

Kyllä ostivat. Mutta kyseessä ei toki ollut turvesuohon tutustuminen. Nimenomaan siinä luonnontilaisessa suorääseikössä ei heidän mielestään ollut sinänsä mitään tutkimista vaan tekniikassa, millä turvetta tuotetaan ja hyödynnetään. Koko turvetuotantoketju kiinnosti vieraita, alkaen siitä kuinka suon ojitus eli kuivattaminen tapahtuu ja päättyen tutustumiseen turvetta käyttävään voimalaitokseen jossa tuotetaan sekä kaukolämpöä että sähköä parhaimmillaan yli 90 prosentin hyötysuhteella.

"hienoissa kohteissa olet vieraillut (varmaankin toisten kustantamana),"

Älä ole huolissasi, aivan omarahoitteisesti kaikki teknologiamatkani olen kustantanut ja niille kalliille lentolipuille olen saanut 110 prosenttisesti vastinetta.

Suosittelen kaikille tutustumista erilaisiin tekniikkoihin eri maissa aivan riippumatta siitä millaisesta teknogiasta ja teknologianhaarasta on kyse. Tällainen on todella kehittävää ja ajatusmaailmaa muokkaavaa. Vaikka Suomen turveteknologia onkin monen suomalaisen mielestä "vanhaa teknologiaa", niin pitää muistaa että maailman maat ovat erilaisia. Käytössä on sekä vanhaa että uusinta uutta teknologiaa. Suomalainen turveteknologia on monelle maalle ennennäkemätöntä ja uutta tekniikkaa. Aina tulee esille myös se, että olisihan Suomi todella tyhmä jos emme käyttäisi omaa valtavaa energiareserviämme.