Vetoomus Maria Kirbasovan puolesta

/ #29 Mikä ei ole kohtuutta, ei ole oikeutta

12.06.2008 16:08

Pääkirjoitus 12.6.2008 helsingin sanomat

Venäläisen kansalaisaktivistin Maria Kirbasovan, 67, oleskelulupahakemuksen hylkääminen ja käännytyspäätös ovat taas nostaneet esiin Suomen ulkomaalaislain sisällön ja sen määräyksiä toteuttavien viranomaisten toiminnan. Laki ja viranomaisten toiminta ovat ristiriidassa yleisen oikeustajun kanssa.

Kirbasova asuu Suomessa tyttärensä luona. Tytär on Suomen kansalainen. Kirbasovalla on useita vaikeita sairauksia, eikä Venäjällä enää asu hänen lähiomaisiaan.

Tämän kaltaisissa ratkaisuissa on kaksi olennaista asiaa. Ulkomaalaislain mukaan oleskelulupa myönnetään lähtökohtaisesti perheenjäsenille tai sitten muille omaisille, jos he ovat "täysin riippuvaisia" Suomessa asuvista omaisistaan. Laissa perhe määritellään ydinperheeksi: vanhemmat ja lapset. Siksi Kirbasovaa kohdellaan "muuna omaisena" ja hänen oleskelulupansa kiteytyy siihen, onko hän täysin riippuvainen tyttärestään.

Vaatimus, että hakijan tulee olla täysin riippuvainen kirjattiin ulkomaalaislakiin 1998. Laissa ei tarkennettu, mitä muotoilulla tarkoitettiin, mutta hallituksen esityksen perusteluihin kirjattiin tiukka tulkinta. Sama muotoilu siirtyi neljä vuotta sitten uudistettuun ulkomaalaislakiin ilman, että sitä täsmennettiin.

Maahanmuuttovirasto on ratkaissut aikuisten lasten luokse tulleiden vanhusten anomuksia sillä perusteella, että vanhenemiseen liittyvä terveyden heikkeneminen ei ole lain edellyttämää täyttä riippuvuutta. KHO on vahvistanut linjauksen.

Ministeriön ja poliitikkojen pitää kantaa vastuunsa. Viranomaiset toteuttavat poliitikkojen siunaamaa tiukkaa linjaa, jolla halutaan estää ulkomailla asuvien vanhusten tulo suomalaisen sosiaaliturvan piiriin. Toisella puolella vaakakupissa painaa täällä asuvien ulkomaalaisperäisten ihmisten ja heidän läheistensä oikeudenmukainen kohtelu.

Pitää uskaltaa tehdä valinta. Yleisen oikeustajun mukaan Kirbasova ja hänen kohtalotoverinsa olisivat Suomeen tervetulleita.