Vetoomus Maria Kirbasovan puolesta

Juhani Starczewski
Jyväskylä

/ #33 Ahtisaari: Kirbasovan kohtalo hävettää

13.06.2008 06:53

Savon Sanomat 13.6.2008
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/kirbasovan-kohtalo-h%C3%A4vett%C3%A4%C3%A4(145058).ece

Jos Suomi haluaa olla länsimainen sivistysvaltio, niin sen on myös käyttäydyttävä sen mukaisesti, sanoo Ahtisaari.
Videot
Martti Ahtisaari kertoo nuoruusvuosistaan Kuopiossa
Seppo Kononen

Presidentti Martti Ahtisaari otti torstaina Kuopiossa voimallisin sanankääntein kantaa sen puolesta, että venäläinen ihmisoikeusaktivisti Maria Kirbasova voisi jäädä Suomeen tyttärensä luokse.

- Minua hävettää, Ahtisaari sanoi alkuviikon uutisista, jonka mukaan Suomi olisi karkottamassa 67-vuotiaan, vakavasti sairaan kalmukkiäidin, joka monien muiden venäläisäitien tavoin on taistellut sotaan joutuneitten poikiensa ihmisoikeuksien puolesta.

Jos Suomi haluaa olla länsimainen sivistysvaltio, niin sen on myös käyttäydyttävä sivistyneesti.

Ahtisaaren mielestä on sydämetöntä lähettää sairasta, viranomaisten kanssa ristiriitaan joutunutta naista kuolemaan Venäjälle - ja semminkin, kun hänellä on vielä Suomessa tytär, joka haluaa pitää hänestä huolta.

Ihmisoikeustaistelija Kirbasovan saama kohtelu Suomessa on yksittäistapaus. Presidentti Ahtisaaren mielestä Suomen pitää näyttää käytännön teoin todellinen paikkansa myös suurissa linjaratkaisuissa.

Läntisenä demokratiana Suomen on liityttävä Natoon päästäkseen valmistelemaan yhteisiä päätöksiä. Pienen maan ei pidä epäillä vaikutusmahdollisuuksiaan suurten seurassa.

- Minä itse olen tehnyt sitä koko elämäni ajan, Ahtisaari sanoi.