Vaadimme Leenastiina Simolaa suorittamaan julkisen anteeksipyynnön Kimi Räikköselle.

Samppa Rehu (Adressit.com:n ylläpito)
Oulu

/ #16

23.07.2008 02:42

Tämän adressin tiimoilta on lähetetty kaksi viestiä sivuston ylläpidolle. Omalla nimellä ei ole uskallettu esiintyä eikä mitään yhteystietoja ole jätetty, mutta ip-osoitteesta selviää, että viestit on lähetetty Iltalehden tai jonkin muun Almamediaan kuuluvan toimituksen kautta.

Viesti 1 (21. heinäkuuta 2008 19:43):
"nimi: -
sahkopostiosoite: j@j.com
puhelinnumero: -
www: -
otsikko: Kimi-uutisoinnin adressi
runko: Adressi toimittaja Leenastiina Simolaa vastaan on asiaton ja lynkkaa yhden toimittajan, koska hän ei ole vastuussa Iltalehden uutisoinnista, vaan on tehnyt vain työtään."

Viesti 2 (22. heinäkuuta 2008 22:43):
"nimi: -
sahkopostiosoite: h@h.com
puhelinnumero:
www:
otsikko: Leenastiina Simolan vastainen adressi
runko: Adressi kohdistuu yksityishenkilöön ja on laiton. Adressi on muutenkin hyvin asiaton ja aiheuttaa lynkkausmielialaa toimittajaa vastaan."

Täytyy nyt tuottaa pettymys. Adressit.com:n ylläpidolla ei ole mitään huomautettavaa adressin sisällöstä. Ainakin äkkiseltään vaikuttaa hyvin asialliselta kirjoitukselta. Adressissa esitetty kritiikki kohdistuu toimittajan kirjoittamaan uutiseen eikä hänen yksityiselämäänsä, joten vihjailu adressin laittomuudesta on vailla pohjaa. Sen sijaan yhdyn Aki Kauralan arvioon, että Iltalehden uutisointi täyttää kunnianloukkauksen kriteerit.

Mitä tulee kommenttiin "hän ei ole vastuussa Iltalehden uutisoinnista, vaan on tehnyt vain työtään". Ei se me nyt aivan näin. Leenastiina Simola on vastuussa kirjoituksistaan, vaikka työnä olisikin väkisin keksiä skandaaleja julkkiksista.

Pieni vinkki: reiluinta ja ehkä fiksuintakin olisi kirjoittaa asiasta oikaisu, pyytää virheellistä uutisointia anteeksi ja antaa tälle oikaisulle yhtä suuri näkyvyys kuin sille höpö höpö -uutiselle. Toinen vaihtoehto on sensuroida pois lukijoiden esittämä kritiikki sivuiltanne ja lopuksi vielä pelotella muita tahoja keksityillä laittomuusväitteillä.