Pelastakaamme Mainiemen päihdekuntoutus

Niina Helmestä

/ #30 Nyt allekirjoitusta hyvän asian puolesta!

28.02.2014 16:50

Mielestäni Mainiemi on erittäin hyvä paikka ja olen saanut sieltä paljon tueka ja apua elämääni!
Olisin kuitenkin tarvinnut pidemmän ajan työstää päihdeongelmaani, ja minä sekä hoitohenkilöstö olivat sitä mieltä että ehdottomasti tilaanteeni vaatii pidempikestoista tuke ja he että minä oltiin siihen valmiita.
Mutta kuntani (yksi suurimmista maksajista) ei myöntänyt jatkoja vaan avohoitoon, avohoitoon, joo. Tämä avohoito oli sitten korvaushoito...=(
Jos oisin saanut olla kauemmin Mainiemessä en tiedä oisinko korvaushoidossa, en välttämättä.
Kuitenkin Mainiemen kaltaiset paikat ovat vähissä.
Ja avohoito ei meitä päihdesairaita oikeasti pelasta, ehkä sellaisia joilla se motivaatio on todella korkeella ja pahimmat olot on kärsitty katkolla (johon kans saa jonottaa) selviävät...jotenkin tai ovat korvaushoidossa tai jatkavat käyttämistä.
Olen hyvin pettynyt tähän tähän aikomukseen.
On hyvin selkeetä että yhteiskuntaa ei kiinnosta enää pätkääkään meidän narkomaanien ja alkoholistien kohtalo.
Koska kyllähän siellä tiedetään mitkä ovat avohoitojen tulokset, jaa taas toisaalta kun miettii mitä esimerkiksi korvaushoito tulee maksamaan laitoskuntoutuksen sijaan, onhan siinä merkittävä ero.
Kaikki päihdeongelmaiset eivät kykene huolehtimaan itsestää, heistä moni on menettänyt kaiken ihan totta aivan kaiken.
Ja loppu on selkeä, niinkuin Na 12 askelta sanoo Vankilat,laitokset ja KUOLEMA!
Ja alkaa vain tuntumaan siltä että yhteiskunta nyt haluaa jättää väliin nämä laitokset vallan, koska ne tulee kalliiksi, toisinsanoen me tulemme yhteiskunnallemme kalliiksi.
Myös minä aikanaan menetin kaiken, perheeni ,menin katkolle ja Mainiemeen.
Olen ollut kyseisessä laitoksessa neljä kertaa, eka kertani oli 2kk sitten 2vko intervalli. Sitten tuli ongelmia, eli retkahdus sain maksarin Mainiemeen ja se oli 1kk sain itkemällä toisen mokoman, kuhan saan avohoidon järjestyyn. Sitten meni hetken avossa hyvin, se paikka vain ei ollut minua varten, muin ois pitänyt olla Mainiemessä turvassa, hoitajien kanssa joiden kanssa tein hyvää työskentelyä ja sain otteen ongelmista.
No mut laitettiin paikkaan joka ei ollut hyvä ja sen paikan ideologia ei osunut omaan arvomaailmaan.
No tuli taas se ikävä tapahtuma ja menin mieheni kanssa 2vko Mainiemen Maininkiin, kunta ei suostunut hoidattaan meitä enempää ja tuon jutun jälkeen meidät laitettiin korvaushoitojonoon ja tässä sitä nyt ollaan.
Vaikka meidän kävi tavallaan huonosti, olen Mainiemelle kiitollinen ja arvistan heidän työtään koko sydämmestäni ja itku tuli kun kuulin tämän järkyttävän uutisen!

Moni asia on itsestä kiinni, varmaan ja onkin minunkin puhtaana pysyminen, mutta uskon että jos oisin saanut olla kauemmin siellä asiat voisi olla toisin, paremmin kuin nyt. Minäkin oisin halunnut olla puhdas.
No minulla on hyvä mies, ja kaksi ihanaa lasta ja saan olla heille äitinä ja olla heidän kanssaan.
Mutta edessä on se päivä kun olen heille puhdas Äiti....

Eihän ne päättäjät varmaan tiedä mitä ovat tekemässä ja viemässä ihmisiltä, osalle sitä viimeistä paikkaa missä voi saada itsensä kuntoon ja ne silnmät aukenemaan.
Mainiemessä on ihanaa kun siellä on naistenyhteisö helmi, se on ihana paikka ja ihana henkilökunta, mitä on kyllä koko mainiemessä!

Toivon koko sydämmestäni että asiaa harkitaan vielä VAI LEPÄÄKÖ YHTEISKUNNAN HYLKIÖIDEN MUISTO VAIKKAPA RANTATUNNELISSA?
TÄLLÄINEN ON KANSSA SYRJINTÄÄ KUN IHMINEN EI SAA SELLAISTA HOITOA KUN TARVITSEE.
Ja jos joku väittää että kun kysyntä on vähentynyt, asia ei varmaan ole niin, kun EI KYSEISTÄ HOITOMUOTOA ENÄÄN TARJOTA TAI SE EVÄTÄÄN (niinkuin minulle kävi)

Kiitos Mainiemi!

Päättäjät miettikää, siellä on joidenkin lasten vanhempia, siellä on paikkoja perheille se on auttanut niin monia, niin monia!
Antakaa tämän hoitomuodon jatkua, antakaa se mahdollisuus....