Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #182

11.08.2008 19:21

"Tällä hetkellä 3:n ja 4:n suden laumat lähistöllä. Kolme ekaluokkalaista aamukahdeksalta metsikön keskellä odottamassa taksia. Laittaisitko oman lapsesi sinne?

Ihmisellä on samanlainen oikeus tappaa toisia eläimiä kuin sudella."

Michail, vaikka alueella olisikin lauma susia, niin tiedätkö kenties kuinka suuri reviiri sudella on? Ihan vain sen vuoksi kysyn, koska jos kuvittelet susien vaanivan siellä aamukahdeksalta samassa paikassa kuin missä lapset ovat, niin olet lukenut liikaa satuja.
Ja vastaus kysymykseesi, niin kyllä, laittaisin lapset sinne odottamaan taksiaan, ellen laittaisi pyörän selkään ja matkaan. Itse kävelin ja pyöräilin koko peruskoulun ajan koululle monen kilometrin matkan, vaikka metsässä oli karhuja. Eivät ne koskaan tielleni eksyneet koulumatkalla, koska kun kaverin kanssa poljettiin, niin pidimme melkoista meteliä, kuten pikkulapset yleensä. Villieläin kyllä karttaa sellaista.

Ihminen kuvittelee, että sillä on kaikki oikeus tehdä mitä huvittaa. Kyllä minäkin lihaa syön, enkä pistä pahakseni metsästystä sinänsä. Mutta turha tappaminen, mitä ihmiset harrastavat on täysin kohtuutonta eikä ihmisellä sellaiseen ole oikeutta! Susi ja muut petoeläimet yleisesti syövät sen, minkä tappavat, ihminen taas ei. Ihminen tappaa joskus vain sen vuoksi, että saa jonkinmoisen matkamuiston, trofeen, jolla ylvästellä ystävilleen. Sellainen on mieletöntä ja turhaa, eikä ihminen syö susia, joten miksi niitä pitäisi tappaa? ! Ei yhtään mieltä koko asiassa!

Jenni T, taisi olla kyllä etujalat kyseessä siinä koirahommassa. Vaikka lähistöltä joku sanoikin löytäneensä suden jäljet, niin tapausta ei ole varmistettu, joten on turhaa huudella sutta aivan liiaksi, tai usko menee.
Tuossa kennelissä on muutenkin melko likaisia jauhoja kenties pussissa. Bulldoggi ei ole tarhakoira vaan sisäkoira, aitaus on kummallisen matala koiratarhaksi ja olen kuullut huhuja, että siellä ennenkin on toinen koira käynyt toisen kimppuun, enkä pidä sitä lainkaan epätodennäköisenä että näin olisi taas käynyt. Susista puhuminen vain antaa mahdollisuuden omaan hetkeensä valokiilassa. Ja mahdollisesti myös epäilyttäviä mutta tehokkaita keinoja hommata lisää kaatolupia.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun eläimen jälkiä luullaan sudeksi, vaikka kyseessä olisikin iso koira tai ilves.