Pelastakaamme Mainiemen päihdekuntoutus

Laura Welin

/ #40 Ministerin vastaus kirjeeseen

27.03.2014 18:53

Ministeri Huovinen vastasi kirjeeseeni näin:

"27. maaliskuuta 2014 11:38
Hyvä Laura Welin,

Kiitos kirjeestänne, joka koskee Hämeen päihdehuollon kuntayhtymän omistajakuntien päätöksiä päihdehuollon palvelujen järjestämisestä. Kirjeessänne tuotte esiin huolenne päihdehuollon tulevaisuudesta Hämeen alueella.

Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa päihdepalvelujen toimivuudesta. Ministeriö määrittelee palvelujen kehittämisen suuntaviivat, valmistelee lainsäädännön ja ohjaa uudistusten toteuttamista.

Kunnat vastaavat palvelujen järjestämisestä. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionavustuksista määrittää, että kunnat voivat järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon alaan kuuluvat tehtävät monin eri tavoin. Kunnat voivat hoitaa toiminnan itse, tai sopia toiminnasta yhdessä muun kunnan tai muiden kuntien kanssa, tai olla jäsenenä toimintaa hoitavassa kuntayhtymässä, tai hankkia palveluja valtiolta, toiselta kunnalta, kuntayhtymältä tai muulta julkiselta taikka yksityiseltä palvelujen tuottajalta. Kunnat voivat myös antaa palvelunkäyttäjälle palvelusetelin. Palvelusetelillä kunta sitoutuu maksamaan palvelun käyttäjän kunnan hyväksymältä yksityiseltä palvelujen tuottajalta hankkimat palvelut kunnan päätöksellä asetettuun setelin arvoon asti.

Kansallisessa mielenterveys- ja päihdesuunnitelmassa esitetään mielenterveys- ja päihdetyön kehittämislinjaukset vuoteen 2015 saakka. Mielenterveys- ja päihdeongelmien yleisyyden vuoksi on välttämätöntä, että ne tunnistetaan ja hoidetaan peruspalveluissa samassa määrin kuin muitakin sairauksia tai sosiaalisia ongelmia. Avohoitopainotteisen ja siihen suuntaan edelleenkin kehittyvän päihdehoidon hoitovalikoimassa tarvitaan silti myös laitosmuotoista kuntoutusta. Sillä voidaan mahdollistaa katkaisuhoidon lisäksi pitkäaikaisempi toipuminen ja kuntoutuminen ja avohoitoa vahvempi tuki päihteettömyydelle. Päihteetöntä laitoskuntoutusta tarvitaan myös päihderiippuvuuteen liittyvien vakavien sairauksien ja kuolleisuuden vähentämiseksi.

Siitä riippumatta, millä tavoin kunnat järjestävät palvelunsa, niiden on päihdehuoltolain perusteella järjestettävä päihdehuollon palveluja siinä määrin kuin kunnassa esiintyy tarvetta. Kunnan järjestämien palvelujen laatua valvovat Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira ja aluehallintovirastot.

Hyvää kevään jatkoa toivottaen,

Susanna Huovinen