IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #691 Re:

25.07.2011 12:58

#688: Ranex -

Hyvä Ranex. Kerroit jostain tv- ohjelmasta. Turpeen osaltahan on niin, että sitä käytetään pääasiallisesti kaupunkien ja taajamien ja teollisuuslaitosten polttoaineena, ei juurikaan merkittävässä määrin tavallisen omakotitalon polttoaineena. Tuolla sektorilla tulee kyseeseen lähinnä pelletti, jota yhä enenevässä määrin käytetään. Ruotsissa pelletin käyttö on huomattavasti laajempaa kuin meillä täällä Suomessa. Siksi Suomesta viedäänkin paljon pellettiä ulkomaille ja nimenomaan mm. Ruotsiin.

Turpeen osalta on todellakin pääasiallisesti kyseessä suurten ja keskisuurten kaupunkien sekä taajamien ja teollisuuslaitosten kaukolämpölämpöhuolto, ei niinkään yksittäisten omakotitalojen lämmitys. Samalla saadaan isommissa laitoksissa psosesista myös sähköä. Tällä tavalla saadaan laitoksen kokonaishyötysuhde nousemaan suureksi. Rannikkokaupunkien voimaloissa on vielä laajasti käytössä kivihiili, mutta ulkomailta tuodun energian käytönhän varmasti kaikki haluavat lopettaa ja tukeutua entistä enemmän kotimaisiin vaihtoehtoihin. Kukaan ei kai oikeasti haluaisi olla riippuvainen ulkomaisesta energiasta, jonka saatavuuteen ja hinnoitteluun emme voi vaikuttaa.

Tiesithän Ranex, ja kaikki muutkin lukijat, että kaikesta energiasta mitä käytämme Suomessa, noin karkeasti ottaen 70 % tulee maamme rajojen ulkopuolelta. Olemme siis sanan varsinaisessa merkityksessä erittäin tuontiriippuvaisia. Venäjän osuus tuosta em. tuonnista on erittäin massiivinen. Eli siis oikeastaan voisi sanoa että olemme Venäjä-riippuvaisia. Esimerkin omaisesti voimme todeta, että  jokaisesta neljästä ulkomaille maksetusta energiaeurosta kolme maksetaan Venäjälle. Mielestäni tuollainen riippuvuus naapurimaasta ei ole millään mittarilla arvioiden oikein.