Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

RIP

/ #378 vía Dolo Rósa

28.05.2014 16:29

Lääkäriltä toiselle epämääräisten oireitten vuoksi. Vuosia hukkaan ja opinnot kariutuivat sillä en jaksanut mennä kouluun. En myöskään ymmärtänyt enää mtn. Sanat hukkuivat. En osannut koota palapelejä. En ymmärtänyt laskea mtn. En osannut kirjoittaa sanoja ja erottanut yhdyssanoja. En muistanut minkä ikäinen olin ja en osannut sitä enää laskea.
Mutta lääkäristä en saanut apua. Iho muuttui kuivemmaksi ja ihon rasvaus muuttui ihon öljyämiseen. Eristäydyin sillä en pystynyt sosiaalisiin tilanteisiin. En osannut enää keskustella kenenkään kanssa. Kärsin nälkää sillä en kyennyt kauppaan. Laskut jäivät hoitamatta. Ja nukahtelin kaiken aikaa ihan mihin vain ravintolan pöytään, kouluun.
Lopulta itkin hysteerisenä lääkärille i joka hoitaa aivan toisen erikoistumisalan sairauksia että jotain apua on saatava. Sain lähetteen psykiatrille. Kävin sitten " juttelemassa" jotta kilpirauhanen parantuisi.
Ensimmäiset sairastelu vuodet olin parempivointinen kevään ja kesän, valoisan ajan. Syksy meni mutta talven alussa kunto romahti joka vuosi 16h unia ja " pää jäässä" mukamas elämää.
Moni tk lääkäri ei keksinyt syytä mutta mielialalääkkeitä olisi herunut aina.
Arvot pysyivät viitealueella joka voisi olla Suomessa tiukempi. Eräs Virolaista alkuperää oleva tohtori tiesi että thyroxinia ei tarvitse määrätä koska olen niin nuori oireet häviävät ajastaan. Tässä vaiheessa olin käyttänyt Thyroxinia pari vuotta. Se auttoi jonkin verran jaksamaan mutta edelleen annostelun kanssa oli suuria vaihteluja vuodenaikojen mukaan. Ja lopulta oma tuotanto loppui kokonaan ja Thyroxin ei tuntunut ollenkaan auttavan ja annos oli jo useita isoja tabletteja olo pielessä mutta langat eivät heiluneet paljoakaan.
Yksityisen kautta 7v jälkeen Armoud Thyroid ja osaan laskea jälleen ja ymmärränkin jo jotain. T. 10v elämästä pilalla. Kouluttamaton ja edelleen väsynyt nainen joka ei todella ole työkykyinen mutta kukapa sitä ymmärtäisi. Makaavatko huonosti hoidetut kilpirauhaspotilaT työttöminä koska sairauseläkkeelle ei pääse mutta hengissä on pysyttävä. Kuitenkaan eivät kykene töihin. Kyllä Suomessa on työttömiä. Sairaita. Ja koulutustaso yksi maailman parhaista? Tässä systeemissähän on ristiriitoja joka suuntaan.
Armoud toi parannuksen silti pystynkö jatkamaan opintojani, aika näyttää. Muisti voisi parantua ja palata.