IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

H. Heinonen

/ #714 Uusi öljylöytö Norjassa

09.08.2011 17:39

Juuri näin Pekka Niemelä. Luin myös tuon kyseisen ilouutisen, ilouutinen siksi että hyödynnetään maamme omia energiaresursseja. Tähän on hyvä lisätä uutinen Norjasta, jossa ollaan jälleen loydetty melko massiivinen uusi öljyesiintymä. Kuten olen aiemminkin jo kirjoittanut, niin kaikki maat hyödyntävät omia energiamahdollisuuksiaan. Niin myös Norja muiden mukana. Eivät he jätä hyödyntämättä oman maansa öljylöytöjä vaan ottavat tuonkin kentän pian tuotantoon. Tämä kotimaisuuden suunta on onneksi vallalla myös meillä Suomessa päättäjien tasolla ja taholla kuten Niemelän "bongaama" uutinenkin osaltaan osoittaa.

Tässä uutinen Norjanmaalta

"Norjalainen öljy- ja kaasuyhtiö Statoil kertoi maanantaina, että se on tehnyt ison öljylöydön Pohjanmereltä. Arvioiden mukaan esiintymä saattaa olla suurin mitä Norjan läheisiltä vesialueilta on löydetty vuoden 1997 jälkeen.

Statoil kertoi, että Pohjanmerellä sijaitsevalla Aldous Majorin alueella lautan pora osui 65 metriä paksuun öljykerrokseen. Esiintymän laatua kuvailtiin erinomaiseksi. Öljyä kohteesta päästäneenkin tuottamaan nopeasti.

Alustavasti kohteen arveltiin sisältävän 200–400 miljoonan barrelin edestä öljyä. Barreli on 159 litraa.

Uusi esiintymä on Statoilille jo toinen iso löytö tänä vuonna. Huhtikuussa yhtiö kertoi Barentsinmerellä tekemästään 150–250 miljoonan barrelin öljylöydöstä. Esiintymän sisältämää öljymäärää arvioitiin kuitenkin paljon suuremmaksi. Viime vuonna maa tuotti yli kaksi miljoonaa barrelia öljyä päivässä."