IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #719 Re: Kommentti Salolta Sulkavalle

11.08.2011 14:30

#718: turpeen päästöt vähäiset - Kommentti Salolta Sulkavalle

AIVAN USKOMATONTA POTASKAA TURVETEOLLISUUSLIITOLTA.

VALITETTAVASTI VALTA OSA POLIITIKOISTA JA ASIAAN VAIKUTTAVISTA VIRKAMIEHISTÄ ON TÄLLAISTEN SELONTEKOJEN JÄLKEEN AIVAN KÄDETTÖMIÄ.

"Soiden ja turvemaiden strategian mukaan turvetuotannon osuus turvemaiden vesistöihin aiheuttamasta kiintoainekuormituksesta on noin 4 %."

Niin juuri, jos tuo tavoite (itse asiassa vaatimus) strategia pitäisi paikkansa, niin kukaan ei valittaisi puuroksi menevistä vesistä. Tai siitä, että uinnin jälkeen pitä mennä pesytymään kaivovedellä! MUTTA KUN KYSEESSÄ ON VAIN STRATEGIA, EI SIIS NIIN, ETTÄ ASIA JO OLISI NÄIN !

"turvetuotannon osuus kiintoainekuormituksesta on arviolta yhden prosentin verran"  Siis koko järvi- ja merisuomen alueella 1 %, tuotanto paikoissa paikallisesti puhutaankin sitten jo päälle 90 % luvuista!

Ei herra Salonkaan selvitys kyllä millään muotoa vakuuta ainakaan meikäläistä, että juuri kun tuotantokuivatus on pantu käytäntöön, niin samanaikaisesti vuoden parin sisällä alkaa kyseisillä paikoilla vaikuttaa tuo 94 % muualta tuleva kuormitus? TAIVAS VARJELE NOITA JUTTUJA JA TUOTA POKKAA!

Tyypillistä tuossakin markkinoida typpi ja fosfori lukuja, joilla nyt ei tässä tapauksessa ole mitään huomattavan merkittävää merkitystä pohjan sedimentin räikeän huikeille kasvumäärille tai veden läpinäkyvyyden totaalisessa kadossa. Ja taas kerran juurikin, kun tuotantoa on alettu valmistella ojituksilla niin nämä silmin havaittavat asiat ovat tulleet esille?

TURVETEOLLISUUS EI OLE MISSÄÄN VAIHEESSA OLLUT MINKÄÄN VERTAA VAPAAEHTOINEN KUORMITUKSENSA VÄHENTÄJÄ.

Pitkäjänteistä työtä toden totta! Nyt tehdään tuhot, pikkuhiljaa on alettu miettiä, että miten niitä korjataan ja ehkä vuosikymminien päästä saadaan asiaa jonkinlaiselle alulle.

MUTTA EI VIELÄKÄÄN PUHETTAKAAN, ETTÄ LISÄTUHON AIHEUTTAMINEN LOPETETTAISIIN NYT JA HETI ENSIMMÄISEKSI.