IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Ulla-Maija Heikkonen

/ #722 MOT tekemässä ohjelmaa turvevesipäästöistä

12.08.2011 09:28

Tiedoksi kaikille, MOT on tekemässä ohjelmaa turvevesipäästöistä ja niiden seuraumuksista. Esim. omakohtaisia kokemuksia asiasta voi lähettää osoitteeseen: magnus.berglund@yle.fi.
Henkilökohtaisesti olen TÄYSIN TÄYNNÄ näitä Vapon, Turvetuottajaliiton, Elyn ja muiden "virallisten tahojen" näytteideden ottoja ja seurantoja ja niistä vedettyjä johtopäätöksiä vapauttaa turvetuotanto siitä vastuusta, mitä muut joutuvat likaamisistaan kantamaan.En jaksa niitä edes enää lukea.
Minulle riittää aistinvarainen havainnointi 35 vuoden ajalta omalla kotirannallani. Silmäni kyllä näkevät ruskean, samean veden, turvelautat järven pinnalla ja vellomassa aaltojen tahtiin rannalla sekä kaisloittuneet ja ryvettyneet ENTISET hiekkarannat. Jalkani tuntevat upottavan turve- ja lietekerroksen järvessä kahlatessa. Iho huomioi ruskean, limaisen kerroksen uinnin jälkeen ja nenä haistaa happaman suoveden tuoksun. Kädet venyvät kun kantaa pöntöillä saunavettä
rantasaunalle, pumppu kun kieltäytyy nostamasta moskaista vettä järvestä. Pesukone on kovassa käytössä kun joka saunakerran jälkeen joutuu pesemään pyyhkeet ja laudeliinat.
Olen todella pettynyt meihin suomalaisiin "lampaisiin", jotka annamme Vapon jatkaa sotkemistaan vuosi vuoden, vuosikymmen vuosikymmenen jälkeen, vaikka tiedämme seuraukset. Se aika, vaiva, resulssit ja raha, joka käytetään näiden näytteiden ottoon, ns. valvontaan ja selittelyyn tuloksista, pitäisi käyttää turvejätevesien puhdistukseen.
Puheiden aika on ohi, nyt ON ALETTAVA VAATIA TEKOJA! Niitä pitäisi myös Luontoliiton vaatia.