Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Talousajattelija

/ #395 Kansantaloudellisesti merkittävää

25.06.2014 21:07

En voi ymmärtää Suomen Endokrinologiliiton kannanottoa erityisesti Kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkityksen suhteen. Kilpirauhasen toiminta vaikuttaa ihmisen koko kehoon. Minkä takia sitten muutaman kymmenen vuotta myynnissä ollut kemiallisesti valmistettu keinoitekoinen T4-hormonilääke olisi hypotyreoosin ainoa ja paras hoito? Sillä vai keinotekoisesti hoidetaan näkyvin oire, TSH-arvo pois päiväjärjestyksestä eli "normaaliksi", mutta ei hoideta potilasta kokonaisuudessa ja tämän vaivaa kokonaisuudessa. Lisäksi ihmettelen viite-arvojen määrittelyä: jos "normaali" TSH kuuluisi olla 1-2, niin miksi viitearvo on sairaanhoitopiiristä vaihdellen 3,6 - 4,5? Kun oikein hoitamalla HETI saataisiin luonnonmukaisin lääkkein kansantaloudellisestikin merkittävä hyöty esimerkiksi työikäisten työssäkäynnin terveenä mahdollistamiseksi - sen sijaan että pihdataan KELA-korvattujen lääkkeiden myöntämistä. Kansantaloudellisesti olisi merkittävää myöntää myös eläinperäiset lääkkeet niitä haluaville jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa oireidenkuvaa, työvoimaa tarvitaan enemmän kuin turhia sairaspoissaoloja! Aina pitäisi selvittää vaivan syy, eikä vain hoitaa oireita tai oiretta. Mahtaa lääkärikuntaakin kismittää, kun he eivät saa tehdä rahakirstunvartijoiden kyttäyksen vuoksi sitä työtä, johon heidät on kalliisti koulutettu. Yhteisen hyvän tulisi mennä kaiken edelle - se on yhtä kuin työikäisten terveenä ja työkuntoisina pitäminen!