IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #794

01.09.2011 09:58

Suomessa kotimaiseen energiaan perustuvia voimalaitoksia on otettu käyttöön vuosittain useita. Energiaa tuottavat yhtiöt, olivat ne sitten pörssiyhtiöitä tai kuntien ja kaupunkien omistamia, haluavat nojautua entistä enemmän kotimaisuuteen. Tätä tukee osaltaan myös Suomen hallituksen tekemät pitkän aikavälin linjaukset, jonka tavoitteena on luoda Suomesta yhä omavaraisempi energian osalta. Hallituksen linjausta ohjaa ns. "omavaraisen energian tiekartta". Sen linjaukset ulottuu aina vuoteen 2050 saakka. Turve ja puu ovat tässä "kartassa" erittäin merkittävässä roolissa. Turpeen osuus tulee pysymään vähintään nykyisellä tasolla, ja puun osuus kasvaa nykykäytöstä huomattavasti.

Tein nopeasti luettelon viime vuosina Suomeen toteutetuista uusista voimalaitoksista jotka käyttävät polttoaineenaan turvetta ja / tai puuta. Siis korostan että tuossa listassa on vain uudet vuoden 2005 jälkeen rakennetut ja muutama listan loppuosassa jotka valmistuvat ensi vuonna. Mukana eivät siis ole ne voimalat, jotka on rakennettu Suomeen ennen vuotta 2005 ja ovat edelleen käytössä. Se luettelo olisikin todella pitkä. Samoin tuosta puuttuvat kaikki kymmenet ja kymmenet pienet kuntien, teollisuuslaitosten lämpölaitokset ja metsäteollisuuden pienet ja suuret voimalaitokset.

Tein tämän listauksen vain siksi, että lukijat näkevät kuinka kovaa panostus on ollut viime vuosien aikana kotimaisen kiinteän energian, turpeen ja puun,  hyödyntämiseksi ja samalla ulkomailta tuotavan energian määrän vähentämiseksi.

Listassa on ensin paikkakunta, voimayhtiö, rakentamisvuosi, energian raaka-aine ja viimeisenä kattilalaitoksen polttoaineteho/MW (megawatti).

Kokemäki Kokemäen Lämpö    2005 puu,           10 MW
Haapavesi Vapo Voima            2006 puu, turve  30 MW