ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Juha Mäki-Ketelä
Adressin tekijä

/ #248 Saara Karhu, SDP, Pirkanmaa kommentoi

16.12.2008 11:12

-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Karhu Saara [mailto:saara.karhu@eduskunta.fi]
Lähetetty: ti 16.12.2008 11:02
Vastaanottaja: Mäki-Ketelä Juha

Aihe: Ei ryhmäpäätös

Hyvä Juha Mäki-Ketelä,

Veditte valitettavasti lyhyestä viestistäni täysin väärän johtopäätöksen. Toivottavasti olette saanut kyselyynne runsaasti muuta - omaa alkuperäistä lyhyttä vastaustani perinpohjaisempaa - vastauspalautetta, josta voitte päätellä myös asian oikean laidan. Tässä kuitenkin oikaisu väärin ymmärtämäänne omaan viestiini:

Toimintatapamme on eri lakien käsittelyssä sellainen, että kukin edustaja ja valiokuntaryhmä tekee työtään itsenäisesti ja oman valiokuntansa lakiesityksiin huolellisesti perehtyen. Jokainen edustaja toki seuraa myös kokonaisuutena
eduskunnassa vireillä olevaa lainsäädäntöä, ei siis pelkkiä omia valiokuntiaan.

Toisinaan tuomme myös joitain hallituksen esityksiä eduskuntaryhmään, jotta ryhmän jäsenet voivat kysyä lakien yksityiskohdista niihin syvällisemmin perhetyneiltä kyseisen valiokuntamme jäseniltä. Tämä on siis aivan rutiinimenettelyä.

Näin tehtiin mm. juuri kyseisen hallituksen esityksen uudeksi ulkomaalaislaiksi kanssa. Keskustelun yhteydessä selvisi, että valiokunta on löytänyt vastaukset ja tehnyt muutokset myös omaa eduskuntaryhmääni askarruttaneisiin alkuperäisen lain ongelmakohtiin. Laista löytyy nyt mm. suomalaisten pitkään vaatima työnteon mahdollistava kohta, jotta maassa joka tapauksessa olevilla ulkomaalaisilla olisi oikeus työntekoon ja siten itsensä elättämiseen omalla
työllä. Olimme ryhmäkokouksessa tyytyväisiä tehtyihin ja alkuperäistä lakia tiukentaviin muutoksiin. Kyseessä oli siis ryhmän jäsenten keskustelun päätteeksi yhdessä hyväksymä yhteinen näkemys, ei tarkoittamanne ryhmäpäätös.

Kohteliaimmin

Saara Karhu

Vastaukseni:

Heips taas, Saara!
Kiitos täsmennyksistä.

Vastaatko vielä niihin kysymyksiin, niin asia on sitten pois päiväjärjestyksestä osaltasi, ja voit keskittyä muihin asioihin. Laitan kysymykset vielä tähän liitteeksi.

Kiitos jo etukäteen.

Rauhallista joulua toivotellen

JM-K

Kaksi keskeistä kysymystä
Vastaattehan selkeästi. Kiertely herättää äänestäjissänne pelkästään epäluuloja. Odotan saavani vastauksenne perjantaihin 19.12 mennessä. Kysymyksiin vastaaminen vie aikaa vain noin 10 minuuttia.

1. Kun Thorsin valmistelema lakimuutosesitys tulee eduskunnan käsittelyyn, äänestättekö sen puolesta vai sitä vastaan? Vastatkaa yksinkertaisesti joko ”äänestän puolesta” tai ”äänestän vastaan”.

2. Jos äänestätte sen puolesta, miten perustelette kantanne?

Kuten adressin suosio osoittaa, kansa haluaa kuulla henkilökohtaisen mielipiteenne asiasta. Löydätte lisää kysymyksiä ja lakiesityksen mahdollisia seurauksia pohdintojenne tueksi tämän kirjeen lopusta.