IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

H. Heinonen

/ #796 Suomen turve - CO2 päästöt vs Norjan öljy/kaasu - CO2 päästöt

02.09.2011 09:51

Suomessa turvetuotannon kasvihuonekaasupäästöt olivat Tilastokeskuksen tilaston mukaan pari vuotta sitten noin 8,5 milj. tonnia hiilidioksidia (CO2). Tämän päästön perusteella monet suomalaiset turvetta vastustavat tahot korostavat kansallista ilmastovaikutus näkökulmaa ja siihen nojautuen haluaisivat lopettaa turvetuotannon Suomesta.

Norjassa heidän öljyn- ja kaasuntuotantoteollisuutensa aiheuttaa vuositasolla noin 450 milj. tonnin CO2- päästöt, mutta Norjassa ei ole nähty kansalliseksi näkökulmaksi edes esittää maan öljyn- ja kaasuntuotannon lopettamista. Suomessa turpeella yritetään selvitä kylmistä talvista, ja turve käytetään kotimaassa lämmön- ja sähköntuotantoon. Norjassa sensijaan öljyllä ja kaasulla tehdään kansainvälistä bisnestä.

Norjan CO2- lukema on siis noin 53 kertaa suurempi kuin on vastaava lukema Suomessa. Eli muuntaen toisinpäin meidän turvevoimalat voivat siis olla toiminnassa 53 vuotta että pääsemme samaan lukemaan kuin Norjassa syntyy yhdessä ainoassa vuodessa. Tässä nähdään hyvin kuinka pieni CO2 päästövaikutus turpeella on ilmastotaseessa vertailussa muiden maiden päästöihin.