Kasvisruokapäivä kouluihin

Matti Pentti
Pori, Finland

/ #58

21.12.2008 19:55

Kannatan ehdottomasti!
Ymmärrän vastustajien mielipiteitä, sillä olen itsekin joskus ajatellut yhtenevästi, olenhan kasvanut saman kulttuurin keskellä ja sisäistänyt saman arvomaailman ym normit.
Toisissa kulttuureissa pidetään naisen kivittämistä ja lasten silpomista (ympärileikkaukset) normaalina. Kasvissyöntikin vaatii kulttuurin luomasta ajatusmaailmasta irroittautumista.
Olen aina ollut kovin eläinrakas ja minua vaivasivat väitteet eläinten kärsimyksistä. Tarkastelua laajentamalla ja asiaan perehtymällä, murtuivat jyrkät asenteet, väärät informaatiot ja ennakkoluulot kasvissyöntiäkin kohtaan.
Näitä kasvissyöntiin liittyviä harhaluuloja olivat esim aneemisuus, epäterveellisyys, pelkän salaatin syöntiä, luonnottomuus, erilaisuuden haku, "piiperöinti" (mitä lie tarkoittaakaan) ja yleinen elämisen vaikeus (toisten ennakkoluulot ja nälkään nääntyminen). Ensin jäi punainen liha kokonaan, sitten kala ja lopuksi maitotuotteet. Ei vaikeuksia, mutta paljon on kyselty perusteluita ja päin naamaa ladeltu ettei voi ymmärtää, ymmärrän kyllä.

Miksei sallittaisi eettisempää, ekologisempaa sekä terveellisempää ruokavaihtoehtoa? Voi olla, että tuosta päivästä tulisi hyvinkin todennäköisessti "kiskapäivä" jollei keittäjätädeille opeteta uusia reseptejä. Tarpeen olisi myös "kasvisruokapropagandatunnit", tietysti sitä ennen myös opettajien ja kokkien/keittäjien uudelleenkoulutus. :)
Toiset jo maistamatta nyrpistävät nenäänsä lukiessaan ruokalan menussa sanan "kasvis", eikö siinä jo pitäisi sen oman ennakkoluulo-ilmaisimen herätä?

Tuntuu, että nuo ravintoloiden, pikaruokaloiden, koulukeittiöiden kasvisruokavaihtoehdot ovat jonkin salaliiton myötä (ettei vaan tulis enempää kasvissyöjiä ja lihanmyynti laskis) niin mauttomia ja luotaantyöntäviä ettei tiedä itkeäkö vaiko nauraa. ;) Noh, totuus taitaa kuitenkin olla se, ettei kasvisruokia osata oikeasti kokata, kun on koko ikä kokkailtu sitä jopa kansainvälisellä tasolla latteaksi moitittua suomalaista ruokaa.
Olen miettinyt jopa oman pienimuotoisen kasvisravintolan/kiskan perustamista.

Lihansyönnin perusteleminen pelkän maun takia on epäeettinen ja lapsellinen tapa kohdata todellisuus. Toivonkin, että jokainen jättäisi ne ennakkoluulot ja asenteet pois ja oikeasti tutustuisi vaihtoiseen ravintoon, kaiken ei tarvi tapahtua hetkessä vaan totuttelemalla uusiin makuihin joita kasvismaailmasta irtoaa monin verroin.