Ilotulitteiden myynti kiellettävä tai rajoitettava ainoastaan uuden vuoden aatoksi

Erkka Hasu
Kotka

/ #2 Taas se alkaa

30.12.2008 14:15

Tämän ilotulitteisiin liittyvän "ongelman" ymmärtäisi mikäli se olisi ympärivuotista, mutta viikon verran jatkuva satunnainen paukuttelu menee jo suoranaisen omahyväisyyden piikkiin. Meilläkin on koiria joista toinen on niin paukkuarka että juoksee sängyn alle kun läväyttää kädet yhteen. En silti näe millään muotoa järkevänä edes harkita muutaman päivän takia vuodessa ilotulitteiden tai koirien kieltämistä.

Ja älkää herran Jumala taas aloittako sitä mikä on tarpeellista sille kuuluisalle tavalliselle tallaajalle. Elääkseen ihminen tarvitsee vain kaksi asiaa: optimaalin lämpötilan ja säännöllistä ravintoa. Afrikkalaiset ovat maailman köyhimpiä kaikilla mittapuilla, mutta silti, niin uskomatonta kuin se onkin, he ovat maailman onnellisimpia ihmisiä. Teollisuusmaissa on kaikkea niin paljon ja varaa valita oma elämänalansa niin laajalti, että tällaisia typeriä toisten eri tyyppisiin muroihin kusemista tapahtuu oikein mediankin toimesta. Sitä kutsutaan turhautumiseksi. Itse en vastusta kuin lähinnä kymmenen käskyn ohjeistamia moraalirikkomuksia ja tunnen itseni paljon vähemmän turhautuneeksi kuin monet.

PS. Koirat pääsevät nopeasti paukkuarkuudestaan eroon. Tarkkaa opetusmetodia en tiedä, mutta tuhansia koiria vuosittain totutetaan paukkeeseen mm. metsästyskoiriksi.