Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #30

17.01.2007 22:21

"Rktl onkin raportoinut susikannan yli kaksinkertaistuneen viime vuosina. Mielestäni nykyisellä kannalla n. 300 kpl susi on hyvinkin elinvoimainen Suomessa. Ja kantaa kasvaa koko ajan. Viimeisimmässä kanta-arviossa pentueita oli 20 kpl. Kun kussakin pentueessa on n. 6 pentua (kuten Hallan laumassa tänä vuonna ja Saksan laumoissa keskimäärin), niin se tekee vallan mukavan määrän per vuosi."

Otin vapauden myös vastata tähän Sirpan puolesta.
Missään lukemissani jutuissa ei ole lukenut 300 yksilön määrästä, mutta toivottavasti asia on niin.
Ei voida olettaa että jos jossakin laumassa on syntynyt 6 pentua niin jokaisessa olisi silloin 6 pentua. Susihan tekee pentuja 1-5 normaalisti, tietääkseni. 6 Pentua on jo suuri yllätys.

"Suden pitäisikin olla arka eläin, joka elää metsissä poissa ihmisten hajusta."

Niinhän se suureksi osaksi tekeekin. Pihoilla liikkuvista on vain enemmän uutisoitu ja täten enemmän ihmisille julki tuotu asia.

"En ymmärrä tuollaista hysteriaa ja kiihkoilua asiassa, jossa ei ole mitään paniikin aihetta. Enemmän huolta on niiden alueiden asukkailla, jotka joutuvat rajoittamaan jokapäiväistä toimeliaisuuttaan susien vuoksi."

Kukaan ei edelleenkään joudu luopumaan tai vähentämään jokapäiväistä toimintaansa susien vuoski, ja jos joutuu niin on oma pelko vähän liioiteltu.

"Ps. en vihaa susia ;-)"

Etkö?

"Ps2. kun tuo perusasia l. susien määrä Suomessa on sinulla vielä hakusessaan niin vieraile oppimassa RKTL:n sivuilla: www.rktl.fi.

Voit sitten rauhallisemmin mielin: sudella ei mene ollenkaan niin huonosti kuin annat ymmärtää."

...sudella menee paljon pahemmin..;)