IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Kari Niiva

/ #822 Re: Re: Re: Re:

09.09.2011 10:30

#809: J. Mähönen - Re: Re: Re:

No niin, eiköhän päästetä J. Mähönen ja muut "odottajat" jännityksestä ja kerrompa tässä vähän oikeita tietoja.

Lähteenä on Pien-Saimaan kunnostuksen esiselvityshanke PISA ja siihen tehty Läntisen Pien-Saimaan ojavesitutkimus vuonna 2009.

Tutkittavana on ollut 33 kappaletta ojia, joiden vastaanottavana vesistönä on ollut Läntinen Pien-Saimaa. Mielenkiintoinen ja paljon parannuspaikkoja osoittava tutkimus. Mutta sitten niistä tuloksista otantana:

Seuraavat prosenttiluvut voi laskea tutkimuksessa olevasta Taulukko 2. Ojavesien vuosikuormitus läntisellä Pien-Saimaalla.

OJA 9, Mustaoja tutkimuksen kokonaismäärästä typpeä 6,43 % ja fosforia 6,50 %

OJA 22, Halilanoja tutkimuksen kokonaismäärästä typpeä 16,31 % ja fosforia 14,79 %

Selvyyden vuoksi kerrottakoon (asian voi toki tarkistaa kartoista), että Mustaoja johtaa järveen Kiihansuon turvetuotantoalueen kuivatusvedet. Halilanoja johtaa järveen Suursuon turvetuotantoalueen kuivatusvedet. Suursuo on toiminut tuotantoalueena yli kolmekymmentä vuotta ja Kiihansuo yli kymmenen vuotta.

Yhteenlaskien nuo ojat ovat työntäneet ravinnetta kokonaismäärästä järveen typpeä 22,74 % ja fosforia 21,29 % ! Nyt alueella valtavasti ihmetellään, että mikä on aiheuttanut viime vuosikymmenien romahdusmaisen veden laadun heikkenemisen ja runsaan rehevöitymisen.

Ja ei muuta kuin vedetäänpäs nyt siellä henkseleitä tiukemmalle. Ennen "juu mutta" -kommentteja totean, että huomattavaa parantamista on tehtävä koko alueella ja monella sektorilla. Mutta korostan, että on aivan turha esitellä täälläkään sivustoilla 1 % strategia lukuja ns. tutkittuna tietona. Tai että kun luvut esitetään suhteutettuna koko maan kokonaispäästöihin, niin minusta kaikkien pitäisi jo säikähtää, että kuinka valtavia ne ovatkaan paikallistasolla vastaanottavissa vesistöissä.

Tuotanto jatkukoon ja energia hyödynnettäköön mikäli se on vähänkin kannattavaa sen jälkeen, kun todelliset luvut päästöjen suhteen on saatu näille totena esitetyille strategia tavoitteille, ja nimenomaan paikallistason päästöihin verrattuna! Kiintoaine päästöt ovatkin sitten vielä ihan oma lukunsa, ihan vaan "sivutuotteena".

Nyt vallitseva tutotantomenetelmien säästö tulee kyllä korkojen kera maksuun tavalla tai toisella. Tosin energiayhtiöllä ei ole ongelmaa, meillä muilla on.

ETTÄ ON NE PÄÄSTÖT IHAN HIRVITTÄVIÄ !