Terveysneuvontaa ei saa lopettaa

aina hyvän avun saanut

/ #32

19.11.2014 08:48

Paitsi lapsiperheille, myös vanhuksille ja kaikille pääkaupunkiseutulaisille hyvin tärkeä ja toimiva palvelu. Jos kotihoitoon kannustetaan ja esim. neuvolapalveluja supistetaan, niin jotain on tarjottava tilalle ja puhelinpalvelu on ollut erinomainen apu monelle.

Varsinkin terveyskeskustoiminnan poistuessa yhä useammasta lähiöstä ja keskittyessä vain muutamiin suuriin keskuksiin pääkaupunkiseudulla puhelinpalvelu, johon varmasti vastataan mihin aikaan tahansa myös yöaikaan on ehdottoman tarpeellinen ja nykyaikainen ratkaisu.

Terveysneuvonta puhelimessa on varmasti vähentänyt jonoa päivystyksissä ja myös turhia soittoja hätäkeskukseen. Tilastoista kyllä selviää, kuinka paljon on niitä tapauksia, joissa tuo konsultointi on ollut riittävää eli akuuttia hoitoa esim. päivystyksessä ei juuri siinä tilanteessa tarvita, vaan selviää kotihoidolla tai riittää tehdä ajanvaraus lääkärille myöhempään ajankohtaan.