Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Kalle Kehveli
Kuopio

/ #34

18.01.2007 11:47

Metsästäjien yhteistyö viranomaisten kanssa on minun mielestäni sujunut hyvin. Tarvittaessa viranomaiset ovat aina saaneet metsästäjiltä ilmaista talkoo apua mm. liikenteessä loukkaantuneiden eläinten jäljittämiseen ja lopettamiseen.

Pantasuden ampuminen ongelmasutena? Mutta jos pantasusi nimenomaan häiriköi ja viranomaiset antoivat luvan sen kaatamiseen, niin mitä ongelmaa siinä.

Sitä vastoin moottorikelkalla suden (kuten minkä muun eläimen) metsästys on selkeästi kielletty. Älä rinnasta tuollaista (kuten muutakaan) rikollista toimintaa metsästäjiin. Viranomaiset selvittävät tuollaiset tapaukset ja tekijä joutuu niistä lain eteen.

Mikä on sopiva susien lukumäärä? Minä en sitä tiedä ja suhtaudun hyvin skeptisesti sellaisiin tahoihin jotka antavat jonkin yksikäsitteisen luvun. Tuolloin kyseessä on melko varmasti hyvin yksipuolisesti tuumittu luku. Luku riippuu siitä onko sen määritelleet susien suojelijat vai äärivastustajat.

Minun puolestani susia mahtuu Suomen metsiin runsaasti (enemmän kuin nyt), kunhan sudet pysyvät luomuruuan parissa metsissä. Samalla paikallisille ihmisille on taattava elämisen ja harrastamisen mahdollisuus kotiseuduillaan ilman suuria lisärasitteita. Eläminen ja harrastaminen käsittää mm. kotieläimet sekä metsästyskoirien käyttämisen.

Yleistä suden metsästystä ei liene tarvis sallia vielä. Parempi seurata susikannan kehitystä ennen päätöksiä. Mmm ja muut viranomaistahot ovat viimeaikoina onneksi ottaneet järjen käyttöön ja tarvittaessa antaneet toimenpidenluvan tarvittaessa. Tätä puolta voisi kehittää edelleen, siis vähemmän byrokraattiseen suuntaan. Toisaalta voisi koettaa jossakin tihentymäalueella täsmämetsästystä ja tutkia samalla saavutetaanko kyseisen lauman osalta ihmisarkuuden kasvua (=ihmispelkoa).

Susikanta kyllä kasvaa edelleen ja sallii ongelmayksilöiden ja -laumojen poistamisen ilman kannan vaarantamista. Samalla sudet oppivat pikkuhiljaa varomaan ihmistä uudelleen. Häirikkösusien poistaminen tulee siten koitumaan myös susien parhaaksi.