IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Metsäojitukset on tehty aikoja sitten

/ #824 Re: Re: Re: Pienetkin taajamat ja kiinteistöt lämpiää turpeella

09.09.2011 13:58

#823: Ähtärinjärven kesä- ja ranta-asukas - Re: Re: Pienetkin taajamat ja kiinteistöt lämpiää turpeella

Se on totta että metsäojitukset on aikoinaan aiheuttaneet humusta vesistöön. Kuitenkin aikojen kuluessa metsäojat ovat sammaloituneet ja nykyään niiden kuljettama kiintoaine lienee aika vähäistä. Käsittääkseni metsäojituksia ei tehdä nykyään juurikaan vaan ojitukset ovat vanhoja. Tällöin ihan maalaisjärjellä vesistöjen pitäisi pikku hiljaa kirkastua humuksen painuessa pohjaan. Turvetuotannolla on taas tyypillisesti yhdellä tuotantoalueella luokkaa yli 100 hehtaaria aluetta, jossa ei ole mitään kasvallisuutta estämässä turpeen virtaamista. Lisäksi kun vesistönsuojelurakenteet poistavat ehkä puolet kiintoaineesta parhaimmassa tapauksessa kuivana kautena niin onhan se täysin selvää miksi vesistöt pysyvät edelleenkin mustina. Jos on kuiva kesä niin silloinkin tapahtuu vesistön kirkastumista kun turvetuotantoalueilta ei tule suuria humuspäätöjä. Silloin kun turvevesien puhdistusta erityisesti tarvittaisiin niin silloin rakenteet toimivat huonoiten ja niiden käytössä esiintyy piittaamattomuutta. Eräs keskustankin kansanedustaja kertoi että esim. vuonna 2007 kun oli sateista niin oli yleistä että padot avattiin, jotta tuotantoalueet saataisiin nopeammin kuivattua.