Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Sirpa Ikonen
Vantaa

/ #38

19.01.2007 13:56

Tästä kyseisestä tapauksesta en tiedä miten on käynyt. Ikävä kyllä näitä juttuja on kasapäin enemmänkin.
Nimenomaan nämä tälläiset asiat saavat suojelijat liikkeelle keräämääm adresseja (ainakin vaikutti minun päätökseeni kirjoittaa kyseinen)
Lähteeni mistä tiedot olen löytänyt on:
http://www.tunturisusi.com/uutisarkisto
En tiedä pidätkö lähdettä luotettavana itse uskon asioiden toden peräisyyteen ovathan ne lehdessä julkaistuja .. ja ikävä kyllä luultavasti vain jäävuoren huippu:(
P.S. Olen samaa mieltä kanssasi häiriintyneiden/ihmistä häiritsevien yksilöiden mesästys päästösistä. Jos eläin näin alkutalvesta tai keväällä käy talon pihapiirin tuntumassa tarkastelemassa reviiriensä rajoja ei mielestäni kyseessä ole ihmistä haittaava/vaarantava käyttäytyminen. Jos vierailut yleistyvät tai eläin käy liian tuttavalliseksi metsästysluvan salliminen mielestäni olisi enemmän kuin suotavaa.
Mutta mitä enemmän tulee julkisuuteen alle liitämäni jutun kaltaisia tapauksia Sitä huonomman kuvan se metsästäjistä antaa:(
Asia on ikävä koska syyllisethän eivät tosiassa ole välttämättä metsästäjiä vaan tarhaavat maineen. Pyyntimiesten joukossa suurin osa varmasti kunnon väkeä:)
Pantasuden kuolinsyyksi paljastui myrkyttäminen

Myrkytys varmistui Sotkamon Maanselästä kesäkuun alussa löytyneen suden kuolinsyyksi. Susi oli pantasusi, eli sillä oli kaulassaan Riistan- ja kalantutkimuslaitoksen seurantapanta. Eläinlääkintä- ja elintarviketutkimuslaitos (EELA) selvitti kuolinsyyn heinäkuun aikana. Käytetty myrkky oli EELAn tutkimusten mukaan strykniiniä. Strykniinin myynti lopetettiin Suomessa noin kymmenen vuotta sitten. Myrkyn täytyi siten olla vanhaa varastoa, jota oli säilytetty vastoin määräyksiä. Strykniiniä on aiemmin käytetty rotanmyrkkynä ja yleisesti myös ketun syöttipyynnissä. Tutkimusmestari Seppo Ronkainen Riistan ja kalantutkimuslaitokselta löysi suden itse.

Sudelle olisi syntynyt pentue

Kyseessä oli Venus-niminen naarassusi. Sudelle olisi syntynyt pentue, mutta myös ne menehtyivät myrkkyyn emon mahassa. Naaraan vatsasta löytyi EELAn tutkimuksissa kahdeksan sikiötä. Erikoistutkija Ilpo Kojola kertoo, että kyseessä oli yksi tuotteliaimmista seurannassa olleista laumoista. Huono juttu susikannan levittäytymisen kannalta, että juuri nämä poistuivat. Venus ja Uranus-uros ovat tuottaneet paljon yksilöitä, jotka ovat jolkotelleet länteen ja etelään. Jälkeläisiä on tavattu itäisellä Pirkanmaalla ja ruotsinkielisellä Pohjanmaalla asti. Tästä laumasta tulleet sudet eivät meidän tietojemme lähteneet kohti poronhoitoalueita. Ei ole myöskään tiedossa, että kyseinen lauma olisi ainakaan viime vuosina aiheuttanut koira- tai kotieläinvahinkoja.

Myrkky on laiton pyyntiväline

Sotkamon poliisi kertoo, ettei teosta vielä epäillä ketään. Susi on rauhoitettu eläin, joten sen tappaminen on rikos. Tämän lisäksi myrkky on laiton pyyntiväline. Kainuussa on tapettu pantasusia ennenkin. Vuonna 2001 pantasusi Ugrin yli ajettiin tahallisesti Kuhmossa. Susi tapettiin lopullisesti sähköllä. Viime marraskuussa Kuhmossa kaadettiin pantasusi Igor. (Kainuun Sanomat 13.8.2005)