Suomeen on saatava maailman edistynein eläinsuojelulaki!

Vieras

/ #177

11.09.2011 12:40

Eläinsuojelulaki on vanhanaikainen eikä ole edistynyt siinä missä muu lainsäädäntö.

Tarvitaanko enemmän vaatimuksia eläintenomistajille oikeanlaisesta eläintenpidosta sekä kanavia ilmoittaa eläinsuojelurikkomuksista, tehdä ilmoittaminen helpoksi kaikille.

Rangaistuksiin tarvitaan enemmän tehoa ja vaikutusta sekä pysyviä eläintenpitokieltoja kun on törkeästi rikottu eläinsuojelulakia.

Eläimille pitää tehdä entistä varmemmaksi hyvä elämä ja kaikkiin rikkomuksiin pitää olla helppo puuttua ja rangaistusten pitää olla riittävän kovia ja selkeitä.

Mediakamppanjointiin tulee satsata varoja, joissa tiedotetaan ihmisille kanavista minne voi ilmoittaa turvallisesti, havaitsemansa eläinsuojelurikkeen.

Pitää järjestää kursseja ja koulutuksia kouluihin, joissa kerrotaan eläinten oikeuksista ja suojelusta sekä vaatimuksista, mitä lemmikin pitäminen vaatii sekä taloudellisesti että hoitamisena.

Eläinten kykyä tuntea, älytä ja olla ihmisten armoilla, pitää entistä enemmän tuoda näkyviin.

Eläinten perushoidosta ja huolehtimisesta pitää kampanjoida. Rikkeet heitteillejätöstä tai huonosta hoidosta pitää olla rangaistavia tehokkailla tavoilla niin että viesti rikkeestä menee todella perille.

Eläinsuojelurikkomuksista kiinni jääneet tulee velvoittaa osallistumaan kursseille, joissa kerrotaan eläinten hoidosta ja sairauksista, jos vielä haluaa pitää eläimen, muussa tapauksessa eläintenpitokielto täytyy olla ehdoton. Lisäksi voidaan vankeusrangaistuksia lisätä ja rikkomuksista kiinni jäänyt voidaan velvoittaa enimmillään esim. puoleksi vuodeksi eläinsuojelutyöhön tai muuhun yhteis/yleishyödylliseen työhön palkatta.

Yhteiskunnan täytyy tunnustaa eläinten tämän hetkinen huono asema ja tehdä sen eteen työtä. Jotta työtä voidaan tehdä ja eläinten oikeuksia ja suojelua kehittää, tarvitaan rahavaroja valtiolta työhön.

Tarvitaan paljon lisää eläinlääkäreitä mukaan eläinsuojelutyöhön ja puolueettomia tarkastajia kiertämään ilmoittamatta tulostaan, tiloja, joissa pidetään eläimiä kuten lehmiä, sikoja ja kanoja.

Turkistarhaus tulee kieltää ja tarpeettomia eläinkokeita lopettaa. Rahavaroja pitää lisätä lääketieteen alan tutkimuksiin, jotka suosivat ei-eläinkokeellisia metodeja. Ja korostaa, että vaikka tällaiset ei-eläinkokeelliset tutkimukset voivat olla kalliimpia kuin eläinkokeelliset, että eläinten oikeudet on tärkeämpi asia kuin raha.

Tulee ajaa lakia eteenpäin, jossa kaikki kosmetiikkaan liittyvät eläinkokeet on lopetettava.
Ihmisten on tultava toimeen nykykosmetiikan tuntemuksella ilman eläinkokeita ja tähän on tultava lakiin muutos, joka siirtää vastuuta kosmetiikan valmistajalta kuluttujalle tuotteen haitoista.
Kosmetiikka-alan yrityksiä ei tule taloudellisesti enää tukea siitä, että ne tekevät eläinkokeita kuten niitä nyt tuetaan.

Lemmikkien pitoa tulee kontrolloida yhteiskunnan toimesta enemmän ja puuttua tehokkaammin puutteisiin. Kaikille ihmisille tulee luoda tietoiseksi menetelmät, joilla voi itse helposti vaikuttaa eläinten turvalliseen ja hyvään elämään ja ilmoittaa helposti ja anonyymisti halutessaan eläinsuojelurikkomuksen epäilystäkin jo. Ei ole tarkoituksenmukaista, että ilmoitus tehdään vasta, kun eläin on jo kuolemaisillaan tai muuten vakavasti vahingoittunut, joutunut kärsimään.

Tiedotusta eri kanavista ja mahdollisuuksista ilmoittaa kadonneista eläimistä ja ottaa hoitoonsa kaltoin kohdeltuja eläimiä sekä hankkia eläin turvallisesti pitää lisätä sekä lisätä siitä tietoa kaikille, mihin voi ilmoittaa, jos epäilee eläinsuojelurikosta tai laiminlyöntiä. Kynnystä ilmoittaa pitää laskea eri toimenpiteillä.

Kaikki toiminta vaatii rahaa, vaikka monet tekevätkin työtä ilmaiseksikin eläinsuojelun parissa, kaikki muu maksaa; hoitokustannukset, mediatila-ilmoitukset, kampanjat eläinten hyväksi, jatkuva tiedottaminen ja mediakanavien ylläpito, eläinlääkäreiden palkkiot ja kiinteistökustannukset, joissa tehdään eläinsuojelutyötä, muun muassa vaativat jatkuavasti rahaa.

Valtion pitää osallistua kuntien kautta laajemmin eläinsuojelutyön rahoittamiseen.