Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #258

16.02.2009 19:51

"Komentissa 238 Ronja sanoo suunnilleen näin: mikään terve eläin ei ole potentiaalinen hyökkääjä. Tämän jälkeen hän myöntää susien hyökkäilevän lampaiden kimppuun ja pitää sitä täysin normaalina. Tuntuu hieman tuo logiikka ontuvan. Tai sitten Suomessakin on paljon sairaita susia."

Kommentissani puhuin sitä että terve eläin ei hyökkää ihmisen kimppuun, mutta kun puhutaan lampaista, sudelle jää "saalistus päälle", kuten jo mainitsin. Se on täysin luonnollinen reaktio, kun ollaan kuin "lapset karkkikaupassa". Susi innostuu, kun huomaa että lammas on helppo saalis ja niitä on paljon.

Mitä tuohon ennaltaehkäisyyn tulee ja tulipalovertauksiin, niin ensinnäkin, jos on palovaara jossakin, silloin vähennetään sitä riskiä esim huoltamalla se laite tms jossa se vaara voi piillä, myös palohälytin on kätevä. Samoin vaahtosammutin ja peite. Myös laitteen turvallinen ja oikeaoppinen käyttäminen vähentävät tulipalon riskiä.
Kun taas puhutaan susista, ne petoaidat, hukkaliivit, laumanvartijat ja lippusiimat yms. ovat vähän verrattavissa edellä mainitsemiini asioihin. Turvataan se asia, ettei satu mitään. Tämä on ennaltaehkäisyä, suden ampuminen ei. En todellakaan käsitä, miten voi tappamista pitää jonakin ennaltaehkäisevänä asiana, koska se vain poistaa "ongelman" siksi aikaa kunnes toinen tulee sinne. Se on vain asian siirtämistä, ei ennaltaehkäisemistä tms.