EI Kitkajoen Säkkilä-Käylä-Juuma kylien uraanivaltauksille

Vantaa

/ #1

23.01.2007 11:34

HIP HEI URAANIA!! (Jatkojännäri)

Hei kaikki älykkäät Suomen ystävät. Vasta yksi taistelu on voitettu, mutta sota voidaan vielä hävitä.
Vaalit on tulossa, joten taktisia vetoja tehdään ja ”lupauksia” tullaan antamaan. KTM hylkäsi Pekkarisen suulla Cogeman-yhtiön kaivosvaltaukset. Peruste oli, että hakemus oli tavattoman laaja. Entäpä, jos se olisi ollut suppeampi? Lisäksi Pekkarinen sanoi TV:ssä jotenkin tähän tapaan, että ”tulevaisuudessa Suomessa pitää olla sekä moraalinen että lakiin perustuva oikeus harjoittaa kaivostoimintaa!!”
Kuusamossa on valitettavasti hyväksytty Namura Finland Oy:n valtaus eli oikeus tutkia kaivoshanketta. Tämä on jo kyllin paha asia. Alueen vaikutuspiirissä ovat mm. kuuluisat Oulankajoki, Kitkajoki ja Kuusinkijoki, joihin nousee luontaista taimenta naapurin puolelta. Siis aivan ainutlaatuinen vielä jäljellä oleva vesistökokonaisuus vesivoiman pilaamassa maassamme! Karhunkierroksen ystävät eivät myöskään ilahtuisi kaivoksesta.
Viime päivinä on onneksi ehdotettu muutamia järkeviä ratkaisuja, jottei maatamme päästä pilaamaan uraanikaivoksilla. Eräs oikeustieteen professori ehdotti kaivoslain uudistamishankkeen syntymäpaikaksi Oikeusministeriötä. Tällöin varmistuisi, ettei KTM voisi pitää ”omaa lehmää ojassa”. Ympäristöministeriön vaikutusvaltaa pitäisi myös lisätä kaikkien uusien kaivoshankkeiden suhteen. Lisäksi nyt pitää kaikki meneillään olevat ja uudet hankkeet panna jäihin, kunnes uusi ja kunnollinen laki on valmis. Joku totesi lehtikirjoituksessa, että kun vanha kaivoslaki syntyi, tilanne oli täysin toinen. Suomi oli silloin suojattu yhteiskunta, eivätkä ympäristökysymykset olleet tiedostettuja, kuten nykyään EU-aikana.
Kansainvälisen Århusin sopimuksen mukaan kaikki ihmiset ja järjestöt ovat asianosaisia ympäristöä koskevissa hankkeissa ja heillä on oikeus tulla kuulluiksi päätöksenteossa. Suomi on ratifioinut Århusin sopimuksen joten sopimuksen säädökset sitovat myös Kauppa- ja teollisuusministeriötä kaivoshankkeissa.
Porvoon kaupunki käyttää vettä 6,9 miljoonaa litraa päivässä! Yksi uraanikaivos käyttää vettä noin 16 MILJOONAA LITRAA päivässä!! Mistä vesi ja minne se käytön jälkeen valuu?? Mitä terveyshaittoja siitä seuraa? Onko pohjavesi vaarassa?
1/2 kg uraania tuottaa noin 1000 kg (luit OIKEIN 1000 KILOA!!) radioaktiivista jätettä. Mihin se jäte sijoitetaan ja mitä vaaroja siitä on ihmisen terveydelle??
Kuvitelkaa olevanne patikkaretkellä ja törmäävänne satoja metrejä korkeaan jätevuoreen?
Meitä viedään kuin pässiä narussa. Missä on se ns lähidemokratia? Kuinka on mahdollista, että voidaan antaa lupia toimintaan, jolla on tuhansien vuosien haitalliset seuraukset jälkipolville??? Ettei vain taas kerran rahanahneus ohjaisi päätöksentekoa!!?? Eikä kansainvälinen raha Suomea rakasta sen enempää kuin kotimainen eurokaan.
Pitää säilyttää terve itsekkyys. Ostakaamme uraania jo olemassa olevista kaivoksista. Ei edes logiikan nimissä voi toimia omaa maataan vastaan. Luovutaan jo ”mallioppilasajattelusta!”

Harri Sjöman