Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Michail Jaction
Jurmaa

/ #269

24.02.2009 16:41

Kyllä, olen menettänyt kaksi pikkuserkkuani susien vuoksi. Molemmat raadeltiin hengiltä, toinen kahdeksan ja toinen kaksi vuotta sitten. Eikä alkoholilla ollut osuutta asiaan. Molemmat kuolemantapaukset sattuivat saman kylän läheisyydessä parikymmentä kilometriä Suomen rajasta itään. Koska susi pystyy liikkumaan jopa viisikymmentä kilometriä vuorokaudessa, on täysin mahdollista että nämä ihmisten kimppuun hyökkäilevät yksilöt pistäytyvät myös Suomessa.

Ei minullakaan olisi mitään susia vastaan, jos nämä hyökkäykset koiria, karjaa ja ihmisiä kohtaan olisivat vain yksittäistapauksia, mutta kun näin ei ole. Sen verran monta koirani kimppuun hyökännyttä sutta on lakannut juoksemasta, mutta aina löytyy uusi hyökkäilijä. Ainoa lääke on järjestelmällinen kannan pienennys.

Ronjan logiikassa on ongelma: ensin hän tahtoo kaikille eläimille vapautta, mutta sitten kun niille sitä annetaan, se onkin heitteille jättämistä. Mielestäni heitteille jättämisestä voidaan puhua kun eläimelle ei anneta ruokaa eikä juomaa. Ulkona irti pitäminen ei siis kuulu heitteille jättämisen määritelmään.