Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #320

04.03.2009 17:20

En ehdi mennä nyt lueskelemaan linkkejä, joita Michail nyt innokkaana syytää tänne, mutta mitä Iiron kommenteista päättelen, olet Michail laittanut paljon näitä koirakuolema-uutislinkkejä ja muuta.
Ensinnäkin susi ei ole "Röyhkeä" jos se eksyy ihmisten asumusten liepeille. Alue saattaa kuulua sen reviiriin tai se on läpikulkumatkalla muuten vain. Ei se ole sinne ihmisen talon nurkille tullut "röyhkeyttään" tai "rohkeuttaan", vaan ehkä uteliaana tai reviirinmerkkausaikeissa tai vaeltaessaan jonnekin tuntemattomaan ja ohittaa pihamaan. Sellaisessa ei ole mitään vaaratilannetta tai uhkaa, jos näin tapahtuu. En ymmärrä ihmisten kauhistelua sellaisista asioista. En todellakaan.
Mitä taas karhuihin tulee, tiedän kyllä, millä syillä karhut ovat ihmisten kimppuun hyökänneet; puolustaessaan pentuja tai haavoittuessaan tai tullessaan yllätetyksi, jos ihminen tulee tuulen alapuolelta hiljaa, eikä karhu ole ehtinyt reagoimaan vaan säikähtää ja puolustautuu. Mutta niin voi susikin tehdä. Miksi siis susi olisi sellaisessa tilanteessa "vertajanoava hirviö" mutta karhu vain suojelee itseään? Mistä nämä erot?
Mitä vielä noihin koiriin tulee, metsästyskoiran omistaja tietää riskit lähtiessään metsälle, ja hänen tulisi myös tajuta se, että joskus voi käydä köpelösti koiralle siellä (voi käydä huonosti koiralle muuallakin!). Kun metsälle mennään koiran kanssa, on hyväksyttävä se tosiseikka, että aina ei tasan käy onnenlahjat! Ja mitä pihapiiristä napatuista koirista, koira on voinut olla siellä "turvassa" narun päässä, eikä pääse karkuun. Haukkunut siellä kovaan ääneen ja haukku on kantanut suden korviin. Ärsyttävää sudelle, ehkä koira on ollut uhka reviirilleen tai muuten vain kilpailija, joskus harvoin susi syö koiran kokonaan.

Ja edelleenkin Michail, olen sanonut syyn jo miksi susi/sudet joskus tappavat useammankin eläimen kerrallaan, mutta et näköjään ole vieläkään sisäistänyt asiaa..
Nyt pitää lähteä. Jatketaan taas joskus.