Nuuskan myynti lailliseksi Suomessa!

Kalle Niemi
Rovaniemi

/ #192 Tupakoiva

24.03.2009 18:27

Hei,

Ite haluaisin siirtyä tupakasta nuuskaan ja sitä kautta lopettaa senkin. Itse en myöskään kyllä tykkää nuuskaamisesta, mutta uskon siinäkin olevan joku juju, nuuskaamisessa on sellainen tietty rituaali niin kuin tupakan polttamisessa ja tällainen pieni kirvely. Jossain näin vastustus tekstin mikä sanoi jotakin tyyliin, että meillä on jo vaaraton konsti saada nikotiini vaarattomasti eikä kukaan ole aloittanut päihteiden käyttöä nikotiinipurkalla.
Sen verran nikotiini purkista, että itsellä on tuossa laatikossa 2 avaamatonta, ja 1 avattu nicorette pakkaus, josta on syöty 6 purkkaa. Ja tupakoin siis edelleen. En edes tiedä olenkohan riippuvainen tupakkaan fyysisesti, mutta rituaalinen riippuvuus ainakin löytyy, muutama esimerkki:

Ennen elokuvaa -> tupakka
Elokuva loppuu -> tupakka
Ennen verkkopelien pelaamista -> tupakka
Verkkopelejen jälkeen -> tupakka
Kävele kauppaan -> tupakka
Kaupasta takaisin -> tupakka

Ehkä ikäraja voisi olla 20 tai 21, ja ei kuitenkaan vapaat markkinat vaan, vaikka esimerkisi saatavuus ainoastaan alkosta, vaikka se tupakkatuote ei sinne nyt varsinaisesti kuulukkaan. Tuo ehkä auttaisi siihen, että uusia tupakkatuotteiden käyttäjiä ei tulisi kovin paljon lisää nuuskan kautta, antaisi kuitenkin ihmisille mahdollisuuden nuuskan hankkimiseen ketkä sitä oikeasi "tarvitsevat" kuten itsekkin. En ehkä ole kuolemassa siihen, että en saa nuuskaa, mutta sillä on ainakin mahdollisuus auttaa itseni eroon tupakasta. Nuuskasta rituaali ja nikotiini riippuvaisten ei tarvitsisi siirtyä tupakkaan.