Mopot 60km/h

Vaasa

/ #418 ALLEKIRJOITAN

05.04.2009 22:57

Kannatan ehdottomasti tuota mopon rakenteelisen nopeuden nostoa.
Monet, varsinkin aikuiset tuppaavat väittämään, että mopo ei kestäisi yli 45 kmh nopeutta. Tuo ei kyllä pidä enää nykyään paikkaansa varsinkaan uusien mopojen osalta. Nykyaikaisissa uusenduroissa kuten derbeissä,riejuissa,aprilioissa,yamahoissa yms. on erittäin vahva teräspalkkirunko, hyvät levyjarrut ja tanakat iskarit. (Derbien 50cc pyörien rungon materiaali sama kuin esim. 125cc derbi gpr:ssä).
Toki kevareissa tuppaa olemaan hieman mopoa kestävämpää osaa, mikä on aivan ymmärrettävää, sillä onhan monet kevarit tehty jopa lähelle 150 kmh nopeuksiin.
Tätä asiaa tietenkin jarruttaa monet kiina skootterit ja pienipyöräiset pevukat ja mankit. Itselläni oli viime kesänä PV ja voin sanoa, että kyllähän se aika pelottava oli välillä jo siinä 70 kmh nopeudessa. Huono tehoiset rumpujarrut vaan eivät kestäneet kovin suuria nopeuksia ja parin kovemman jarrutuksen jälkeen jarrut rupesivat menemän lukkoon aina välillä. Puolustukseni PV: ille sanottakoon että minun yksilöni oli kyllä melko huonokuntoinen muutenkin. Kelpo pelejähän nuo ovat ja todella laadukkaat koneet.
Ostin nyt sitten eilen vähän käytetyn ja hyvän derbi DRD racingin vuodelta -05.
Mopo oli täysin kuristettu ja kulki 45 vain alamäkeen. On se kummallista, että sanotaan, että 45 suuremmat nopeudet ovat vaarallisia! Se ei pidä paikkaansa.
Kaupungin KESKUSTASSA autot rupeavat ohittamaan ja joku saatana rupeaa vielä tööttäämään kun ajan n. 40 kmh 40 alueella. En ymmärrä. Ajoinpa myös kokeeksi jäähallin ohi jossa oli juuri päättynyt ässien ja sportin peli. Kokoajan sai tuijottaa peilistä ettei jäisi auton alle.

No tälläistä ehdottaisin itse:

-15 vuotiaana teoria- ja ajokoe. Tällä kortilla saisi kuljettaa kuristettua mopoa, joka kulkee 60 kmh.
-16 vuotiaana saisi kuljettaa kuristamatonta mopoa jonka ehdoton maksimi nopeus olsi 75 kmh
-17v kevari jne.