Kuntakentän ääntä kuultava

Arvoa perinteisille voimavaroille

/ #134

21.09.2011 10:28

Olen toiminut vuodesta 1975 töissä pääsääntöisesti kuntasektorilla (paikkakunnat: Sievin kunta, Säynätsalon kunta, Jyväskylän kaupunki, Reisjärven kunta). Kokemuksesta voin todeta, että pienet paikkakunnat ovat yhteiskunnalle voimavara. Pienillä paikkakunnilla on opittu toimimaan pienillä määrärahoilla ja saamaan niillä paljon aikaiseksi. Kuntien organisaatiot on juustohöylätty viimeisten vuosien ja parin vuosikymmenen kuluessa jo riittävän ohuiksi.
Lähidemokratian kannalta pienten kuntien merkitys pitkien etäisyyksien maassa on ensiarvoisen tärkeä. Luottamushenkilöpaikat lakkaavat kiinnostamasta suurta joukkoa kansalaisista, jos päätöksenteko menee kymmenien kilometrien päähän. Pienten paikkakuntien merkittävä voimavara on myös monenkirjava yhteisöllisyys, jota ei ole syytä vaarantaa.
Koko maan asuttuna pitäminen ja elinvoimaisuus on koko yhteiskunnan etu, jonka turvaajina pienet kunnat ovat pääsääntöisesti suuri mahdollisuus - ei uhka.
Paikkauntien ja alueiden olot ja tilanteet ovat niin erilaisia, että saman konseptin toteuttaminen koko maassa ei johda onnistuneeseen lopputulokseen!!!