Adressi Sipilän hallituksen pakottavaa lainsäädäntöä vastaan

Halutaanko, että tätä työtä tehdään?

/ #498

09.09.2015 20:50

En missään nimessä suostu tällaiseen yksipuoliseen, tosiasioita huomioimattomaan, seurauksista piittaamattomaan saneluun. En ymmärrä, mikä hallitusta vaivaa, on kuin olisi järki paennut lopullisesti. Mitä auttaa, että vuoronperään kaikki pienituloiset laitetaan entistä ahtaammalle, kun jo nyt on olevinaan ongelma, että ostovoimaa ei ole?? Eikö ymmärrys sano, että se tästä tulee vain pienenemään edelleen?

-eikö ymmärrys sano, että näin tehdään myös lisää vihaisia, katkeria, kapeakatsantaisia ihmisiä, jotka tulevat itse tarvitsemaan yhä enemmän palveluja ja auttamista pärjätäkseen edes itse, kun uupuvat ja sairastuvat... ja heidän odotetaan yhä uhrautuvan, hoitaakseen toiset?

Esitykset ovat todella tyhmiä. Niiden seurauksia ei ole harkittu. En ole korkeakoulutettu, mutta laskupää riittää kertomaan, että löysää rahaa on riittämiin tässä maassa, otettavissa milloin vain mutta siten, että se jolta otetaan, sitä tuskin edes huomaa.

Raskasta, likaista, terveyttä monin tavoin uhkaavaa työtä, kuten hoitotyö tänä päivänä on, jos sitä vielä joku suostuu tekemään, pitää päättäjien tajuta siitä kiittää jos jotain, ei rangaista tai viedä viimeistäkin työmotivaation ripettä. Ja pitää tajuta, että tästä työstä tarvitsee palkan. Tarvitsee loman, tarvitsee sunnuntailisät. Tähän työhön ei huvikseen kukaan käytä sunnuntaipäiviään.

Millaisella palkalla Sipilä itse kaapisi ulosteita ihmissuolesta ja sen ympäriltä (vaatteista, koska ne on esipuhdistettava, ennenkuin ne voi laittaa pesulaan) vuoteesta, lattialta yms., päivittäin, mistä hinnasta rauhoittelisi deliriumhuuruissaan tappelevaa, itseään puolitoista kertaa suurempaa oman turvallisuutensa vaarantaen, tai valvoisi yönsä vuotavan leikkauspotilaan vieressä, huomiokyvyn hetkeksikään voimatta herpaantua, sillä potilas voi mennä vuotoshokkiin hetkessä, ja ellei siihen reagoi, potilaan käy huonosti. Mitä maksaisi Sipilälle tällainen yksi sunnuntaiyö, minkä arvoinen se hänestä olisi?

Ei näitä hoitohenkilökunnan "saavutettuja etuja" ole tyhjän takia "saavutettu", eivätkä ne ole ollenkaan niin erinomaisia, että niistä voisi ottaa mitään pois, jos vähänkään ajattelee työn luonnetta ja vaativuutta. Ei kertakaikkiaan. Hoitajat eivät myöskään istahda työmatkoillaan mersun takapenkille. Raskaan, vastuullisen ja yksinäisen yövuoron  jälkeen yleensä mennään vielä kolmella eri bussilla kotiin, ennenkuin päästään nukkumaan. Vaikka tuli miten kohdelluksi työpäivänsä aikana sekavien hoidettavien taholta, on kotona jaksettava vielä olla ihminen läheisilleen, sietää heidätkin.

Jos nämä esitykset toteutuvat, taitaa moni hoitaja jäädä sunnuntaisin kotiin, viitsimättä vaivautua ollenkaan, ellei tämä nähty vaiva ja yritys tehdä hyvää  työtä, edes tämän maan päättäjille mitään sen enempää merkitse.

Yrittäkää nyt siellä hallituksessa säilyttää joku käsitys moraalista ja työnteon arvostamisesta, yrittäkää!!!

Jos tällaiset esitykset toteutuvat, ei tarvi ihmetellä työhaluttomien määrää. Kyllä se niin on, että jos haluaa jotain tehtävän, on siitä maksettava. Mitään liikaa eivät nämä pienipalkkaiset raatajat pyydä. Jos raataa, on vastapalvelukseksi saatava itselleen toimeentulo. Yhtälö on hyvin yksinkertainen. Hoitajille sunnuntailisät ovat niin iso osa palkkaa, että ne ovat se toimeentulo. Jos ne poistetaan, voi sairaalat ainakin minun puolestani laittaa kiinni sunnuntaisin.

Mutta onko Sipilä ajatellut, miten tämä on toteutettavissa? Ottaako hän ne potilaatkin kotiinsa, aina sunnuntaisin? Anteeksi typerä sävyni, pyydän todella anteeksi. Mutten pysty osallistumaan tähän todellisen ja tarpeellisen työnteon arvostamisen mätäojaan astumaan, en millään.

Kommenttini lienee malliesimerkki siitä, millaiseen mielentilaan ihmisen saa, kun sille jotain näin ajattelematonta ehdottaa. Kysymys ei ole edes pelkästään itsestä, suuttumus tulee kaikkien osapuolien puolesta. Hoitaja suojelee työllään potilasta. Hänen on voitava, kyetäkseen sen tehdä, suojella myös itseään. Saatava ruokansa, lääkkeensä, leponsa, jopa sunnuntailisänsä, että pystyy perheen yhteisen ajan uhraamaan vieraiden ihmisten hoitamiseen. Ei se voi tapahtua ilmaiseksi, tai niin, että sen arvoa aletaan nyt tieten tahtoen polkea.

Kun hyvä Sipilä ja muut, emme edes ymmärrä, minkä tähden. Mihin nyt rahaa köyhältä kansanosalta kerätään, mitkä ovat ne lopulliset tarkoitukset?  Meiltä, isolta kansanosalta jos kysytään, tiedämme paljon kohteita joista luopuisimme ilomielin. Lapsellisen jälkeenjääneet sotaleikit,  älytön ihmisen itsensä levittäminen kaikkialle luontoon, hirvittävä materiaalin tuhlaus, loputon joukko "asiantuntijoita", jotka lausuvat itsestäänselvyyksiä, esimerkiksi, kaikkea tätä voisi rutkasti vähentää, ainakin lakata maksamasta tällaisesta tuholaisuudesta ja turhanpäiväisyydestä palkkaa.

Sille, joka on valmis hoitamaan sairasta ihmistä ja luopumaan sen vuoksi monesta omasta mukavuudesta, kuten illuusiosta, että elämässä on aina kivaa - täytyy maksaa oikea palkka. Hoitajia ei voi asettaa enää ahtaammalle, kuin mitä he jo ovat, jos haluaa heidän yhä kykenevän työhönsä.