Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

astmt30

/ #669 moniporrasfiasko

30.10.2015 08:33

Vainovirasto valvira estää epätyypillisten vajiksien hoitoa. Kaikenkaikkiaan Suomessa kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitofiasko on moniosainen.

1. Hoitoa evätään perustelulla että "labra-arvot ovat viitteissä". Kuitenkin monet tutkimukset (Starr, Fraser, Hoermann ym.) osoittavat, että kolmasosa tai puolet vajaatoiminnoista ei näy verikokeissa. Oireet ovat silti pahat. Usein saa ilman mitään tutkimuksia haitallisten masennuslääkkeiden reseptin.

2. Eväämisen toinen syy on että "vajaatoiminta on vain subkliininen" eli odotellaan ja samalla kerätään lisäsairauksia ja lisäkiloja.  Oireet ovat silti pahat. Usein saa ilman mitään tutkimuksia haitallisten masennuslääkkeiden reseptin.

3. Pahojakaan jatkuvia oireita lääkärit eivät suostu kuuntelemaan tai mitätöivät ne "satunnaisina" toisin kuin kokenut professori Välimäki (*)

4. Jos hoitoon sattuu pääsemään, ohjataan annostelua taas em. harhaanjohtavilla veriarvoilla. Thyroxin hämää aivolisäkkeen niin että TSH alenee vaikka muissa kudoksissa on T3:n puute

5. Jos Thyroxin ei toimi (15...70 prosentissa tapauksia), on hoito usein aivan hakoteilä. Vesa Ilvesmäki Kilpi -lehdessä 3/2013 esittää tähän toimintajärjestyksen:
a) Aluksi huolellinen annosnostokokeilu pelkällä Thyroxinilla. Ajetaan TSH viitealueen alarajalle, T4v viitealueen yläosaan.
b) Jos ei auta tai tulee liikatoimintaa, lisätään T3:a ja vähennetään T4:ää. Tässä vaiheessa tarkkaillaan T3v-arvoa, asetuttava välille 5...6 pmol/l
c) Jos yhdistelmäkään ei tehoa, siirrytään eläinperäiseen lääkkeeseen. Tarkkaillaan T3v-arvoa, asetuttava välille 5...6 pmol/l
(Elimistön hyvinvoinnin kannalta kylläkin olisi parempi jättää vaihe a) pois. Huom: T3-annoksia 3...4 / vrk.)

6. Melko harvinaisissa poikkeustapauksessa elimistö ei siedä ollenkaan synteettistä T4-hormonia, ei edes eläinperäisen lääkkeen sisältämänä. Silloin on ainakin jonkin aikaa käytettävä pelkkää T3-lääkettä. Parin kuukauden kuluttua voi kokeilla tavanomaisempaan lääkitykseen siirtymistä.

(*) 40 vuotta vajaatoimintapotilaita hoitanut professori Välimäki usein määrää oirehtivalle 6 kk:n koehoidon. Tätä pitäisi tehdä muidenkin lääkäreiden. Kilpirauhasalääkkeet ovat niin turvallisia että niitä psykiatriassa ja muuallakin määrätään myös kilpirauhastervelle.  http://www.hs.fi/kotimaa/a1409453641702

Viitteistä mainittakoon, että Välimäki kirjoituksessaan Lääkärilehdessä v. 2010 ennakoi TSH:n ylärajaa laskettavan 3,2:een. Eipä ole laskettu. USA:ssa on jo paljolti käytössä yläraja 2,5. Hoidon aikana Thyroxin hämää aivolisäkkeen niin että TSH:n on asetuttava viitealueen alapuolelle (ja T4v viitealueen yläosaan).