Suomi yksikieliseksi maaksi

KUOPIO

/ #2 niin

27.11.2009 19:34

Yläasteella ja lukiossa olen pakkoruotsia lukenut monen monta tuntia. Lukiossakin vielä 5 pakollista ruotsin kurssia! Vaikka on tuota kieltä tullut luettua ja perusasiat osaakin, niin eihän sillä kielellä kenenkään kanssa pysty järkevästi kommunikoimaan. Ruotsalaisten kanssa puhuessani olen aina selvinnyt paremmin englannilla. Ruotsalaiset eivät edes tahdo puhua suomalaisen kanssa ruotsia, kun ei suomalainen sitä tarpeeksi hyvin osaa. En myöskään tunne kovinkaan montaa henkilöä tuttavapiiristäni, joka osaisi tarpeeksi hyvin ruotsia sillä jotain järkevää ilmaistaakseen, vaikka kaikki sitä ovat kouluissa ainakin jonkin verran lukeneet. Olisin mielummin voinut käyttää ruotsin opiskeluun käytetyn ajan esimerkiksi kehittääkseni surkeaa suomenkieltäni.

Samma på sverige.
Jag har månta timmar svärige läsat at gymnasiet och skola. På gymnasiet vi måste 5 kursen göra! Jag har läsat mycket swerige, men ja kan inte mycket kommunikera med det. Det Swerigerna vill inte tala swenska med Finska därför att de Finska kan inte mycket Sverige tala. Jag vet inte många kompisarna vem kan prata svenska så mycket att det kunde nogånting säga. Jag kunde göra det timma jag har läsat swärige att göra bättre min tråkigt finska.