ELINLUOVUTUSKIELTO KAAVAKE SAIRAALOIHIN JA TERVEYSKESKUKSIIN

/ #9 Eurooppa:

29.09.2011 11:03

Eurooppa:

Eräs laittoman elinkaupan muoto on elinsiirtoturismi. Elinsiirtomatkoja järjestetään maihin, joissa lainsäädäntö on kehittymätöntä tai sitä ei valvota. Selvityksen mukaan tällainen laiton munuaisensiirto maksaa lentoineen ja sairaalahoitoineen 47 000-106 000 euroa. Arvioiden mukaan noin 5-10 % munuaisensiirroista tehdään laittoman elinkaupan kautta hankituilla munuaisilla.

Vuosittain 15 000 ihmiselintä salakuljetetaan köyhistä Euroopan maista Länsi-Eurooppaan. Elinkauppa on organisoitua, mutta köyhät luovuttajat jäävät monesti ilman luvattua palkkiota.

Vuosina 1998–1999 Albanian ja Kosovon rajaseudulla oli vankileirejä, joissa surmatuilta serbivangeilta vietiin sisäelimiä. Ne myytiin sitten järjestäytyneelle rikollisuudelle pimeiden markkinoiden elinkauppaa varten.

Elimiä näistä maista: Moldova, Viro, Albania, Bosnia, Kosovo, Venäjä, Turkki, muut itä-Euroopan maat?

Elimiä näihin maihin: Israel, USA, Ranska, Saksa, Italia, Englanti, Tanska

Tiedot ja luvut laittomasta elinkaupasta ovat riittämättömiä. Aiheesta tarvittaisiin tarkempia tutkimuksia.

Suomessa elinsiirtolait ovat kunnossa. Rikoslaki kieltää ihmiskaupan, ja laissa on erikseen mainittu ihmiskauppa ”elimien tai kudoksien poistamiseksi taloudellisessa hyötymistarkoituksessa”. Laki ihmisen elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä määrittelee tarkasti miten ihmisen osia saa luovuttaa, vastaanottaa ja käsitellä. Luovuttajalta täytyy olla suostumus ja kaikki elimet, kudokset ja solut, joita Suomessa käytetään, täytyy voida jäljittää. Elinsiirroilla ei saa tavoitella taloudellista hyötyä.

Mutta myös suomalainen voi matkustaa ulkomaille saadakseen uuden elimen siellä.

60 000 eurooppalaista odottaa uutta elintä itselleen.

91-vuotiaana kuollut mummoni lahjotti ruumiinsa lääketieteelle.