Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

eljii

/ #753 Re: Re: Lääketeollisuutta mielistelemätön tutkimus?

14.02.2016 18:30

#614: Yhdistelmälääkitty - Re: Lääketeollisuutta mielistelemätön tutkimus?

>> ... jatkoa vuonna 2013 julkaistulle pilotille, jossa verrattiin tyroksiinimonoterapiaa eläinperäiseen. Rahoittaja on Yhdysvaltain valtio, eli lääketeollisuudella ei ole tässä mitään intressiä. <<

MedScapen mukaan juuri tämä Thanh D Hoang'in tutkimus (pubmed  23539727) sai American Thyroid Association'in vihdoinkin sallimaan eläinperäisen lääkityksen hoitosuosituksissaan. Todella suuri saavutus! Mitähän erityisansioita tutkimusjärjestelyillä oli? Joita ei ole lähes parillakymmenellä yhdistelmähoitotutkimuksella joista suuri osa maailmallakin halutaan aktiivisesti unohtaa metatutkimuksista.

Tieteellisten tutkimusten "unohtumisesta" on Suomessa tuore esimerkki (endoyhdistyksen toimeksianto THL:lle) mutta rehellisistäkin lähtökohdista (tosin koululääketieteellisistä) lähtevässä historia-tulevaisuuskatsauksessa ei näy Nygaardin yhdistelmätutkimuksia (2009 ja 2013). Joista jo vanhempi sentään sai Wiersingan tarttumaan kynään, mm. etsien syitä yhdistelmähoidon tutkimustulosten ristiriitaisuuksiin.
_  _  _

Thanh D Hoang'in tutkimus oli sikäli merkityksetön että osallistuvat potilaat kaikki voivat hyvin tyroksiinillakin. Heistä 49% piti eläinperäistä lääkettä parempana, 19% piti tyroksiinia parempana.