Pakkoruotsi pois

Henri
Vieras

/ #136 Mjaa..

02.07.2010 01:23

On surullista nähdä, että Suomen valtakunta on näin suutuksissaan ruotsin kielen asemasta. Olen itse 15 vuotias peruskoulun lopettanut nuori, ja sain ruotsista 9 päättötodistukseen. Silti olen pakkoruotsia vastaan. Monella suomalaisella varmasti elää sukulaisia Ruotsissa, mutta tuskinpa he eivät englannillakaan selviäisi.

Mikäli olisimme saman ongelman kanssa back in 1500's, kun kuninkailla oli täysi valta, päättäisin, että pakkoruotsi poistettaisiin ja ruotsinkielisten edut nollattaisiin. He osaavat ruotsia, mutta poliittisten hallitsijoiden korruptointihelppouden takia en antaisi ruotsinkielisille näin suurta valtaa.

Oli miten oli, en KOSKAAN luopuisi kaksikielisyydestäni. En siis tarkoita ruotsia, vaan haluaisin ruotsin tilalle jonkun oikeasti tärkeän. Nyt joku DDR-vakooja heittää sieltä ironialla että mongoliako? Ei, vaan espanjaa tai englantia kiitos. Niitä puhuu yhteensä 1/3 koko maailman väestöstä, 1.5/3 niiden sukukieliä. Haloo?

Itse tiedän, espanjaa ja kurdia äidinkielenä puhuvana, että ruotsin kieli on vain tippa valtameressä. Yksi kukka prinsessa Dianan hautajaisissa. Yksi hius ihmisen päässä. Niin maailmassa kuin Suomessakin.

Suomen Valtiovalta ja Senaatti, silmänne ovat jo auki mutta mites aivojen kanssa?