IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #58 Vesistötuhoajia

03.08.2010 17:35

Ihmetellä täytyy tätä Suomalaista käytäntöä, jossa annetaan tuhota vesistöjä, jotka edustaisivat upeinta Eurooppaa. Tämänhetken pahimpia tuhoajia ovat pienet jätevesipuhdistamot, mistä tapahtuu ohijuokjsutusta. Vapon edesvastuuton turvetuotanto. Edesvastuuton maatalous tuottaa runsaasti fosforia, koska viljely sallitaan rantapelloilla, josta sateet huuhtoo ravinteet vesistöön. Teollisuutta kehutaan, mutta usein saamme lukea, kuinka taas on päässyt vesistöt pilaantumaan. Elintarviketeollisuus pumppaa vesistöön sellaista moskaa, että turvetuotannon vesi näyttää sen rinnalla puhtaalta. Käydessäni Sahalahdella ihmettelin veden väriä, enkä malttanut olla tutkimatta asiaa. Saarioisten elintarvikedehdashan se siellä vettä saastutti, pumppaamalla  jätteensä järveen. Tämä ei taatusti nosta  elintarvikealan Suomikuvaa. Valitettavasti työpaikat pitävät paikallisten ihmisten suut supussa kaikkialla, niin töissä olijoiden, kuin myös sukulaistenkin.