IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #62 14.5.2010/1130 KHO:2010:33

09.08.2010 09:53

Tuossa korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisussa määrättiin rantakiinteistön omistajille korvauksia virkistyskäyttöhaitoista. Lisäksi ratkaistiin se, että paras käyttökelpoinen tekniikka (ympäristösuojelulaki 43.3 §) turvetuotannon kuivatusvesien puhdistamiseen olisi ollut kemiallinen puhdistus silloin, kun turvetuotantoalue on vähintään 100 ha kooltaan. Itse asiaratkaisussa oli kyse 66 ha alueesta, jonne kemilallisen puhdistuslaitoksen rakentaminen olisi maksanut 123 500 € ja käyttökulut 5200 €/vuosi. Päätöksenteon kohteena olevalle alueelle rakennettiin pintavalutuskenttä.

Joutsassa olevien Havu- ja Pajusuoiden turvetuotantoalueiden koko on 273 ha. Ei se niin kallis olisi ollut rakentaa kemiallista puhdistuslaitosta Havu- ja Pajusoiden jätevesivirtauminen risteyskohtaan kun puhelevat kylillä. Joutsalaiset liioittelee asioita, sitä paitsi rakennusurakat lähtee liikkeelle tarjouspyynnöin eikä laskun mukaan tai nepotismi-tekniikalla (sukulaiselle urakat).