IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #69 TURVEPÖLY/ YHDISTYS

15.08.2010 13:30

On vaikeaa kuvitella, ettei turvepöly nousisi ilmaan samalla tavalla, kuin Islannin tuhkapilvet, tai Venäläisten pelkäämät ydinsaasteet palojen myötä. Hienojakoinen pöly kulkeutuu vesiin ilmankin kautta ja Vapon omakin tiedote kertoo pölyn kulkeutuvan kilometrien päähän. Itse kuvittelen sen kulkeutuvan kauemmaksi. Ristiriitaista ihmettelyä aiheuttaa myos ajatus, kuinka Vapo hehkuttaa turvesoista tulevan hyviä viljelyalueita. Yrittääkö Vapo pehmentää toimenkuvanäkyvyyttään? Vai senkö takia tätä hehkutetaan, että kapeilla sarkaojilla viljely tuottaa valumia, joista vapo pääsisi syyttämään viljeliojöitä vesien pilaamisesta? Vaikeaa on myoskin kuvitella, ettei raudalle maistuva puhdistettu vesi muuttaisi alapuoleisen veden vesiarvoja. Eikö nyt olisi korkea aika perustaa yhdistys, joka vähimmillään vaatii turvetuotannon rajaaamista soille, missä valumavedet pystytään suodattamaan saman, tai toisen suon kautta, joka ei saisi lisätä suodatusvettä sadekautenakaan pumppausaltaisiin. Niiden soiden rajaamista tuotannosta, mistä vesiä ei pystytä luontaisesti suodattamaan, joko soiden, tai riittävän isojen altaiden kautta. Vaikeaa on kuvitella, kuinka tuollaiset 1000-1500 neliön altaat pystyvät ottamaan vastaan kymmeniltä hehtaareilta sarkaojilta valuvan sadeveden. Viidenkymmenen millin sade 10 ha alueelta kerää vettä 5000 m3. Vaatimus: pumppauspaikoissa päästävä katsomaan, kuinka rankkasateiden aikana pumppaamo toimii. Sadekaudenaikainenmittaus suolta lähtevästä vedestä. Mittaukseen osallistumisoikeus, jossa samasta vedestä annettava näytepullo vastapuolelle (mahdollisesti perustettavalle yhdistykselle, joka voi tutkituttaa näytteen.) Henkilökohtaisesti vaatisin 5-7 vuoden siirtymäajalla turvetuotannon lopettamista, olemassa olevien vesi ja ilmastohaittojen perusteella, sekä Vapon ja Valtiovallan mielivaltaisen politiikan johdosta. Kaipa tämäkin luvallinen toiminta voidaan lopettaa heti, samoin kuin voidaan lopettaa muukin saastuttava toiminta heti. Ei Suomi tähän kylmene, kyllä risuja metsissä riittää ja puukin kasvaa paremmin, kun risukoita puhdistetaan, minkä lisäksi se työllistäisi soilta vapautuvat urakoitsijat. Metsäteolloisuus pelkää turhaan menettävänsä kilpailuedun ja sanelupolitiikkansa tuoman hyödyn. Turpeelle saatava sille kuuluva vero!!!! Suomen kansa ei ole näin tyhmää, että antaa päättäjien vapaasti päättää asioista, jotka koskevat kansalaisten nautintaoikeuksia. Taloudellisen hyödyn edessäkin pitää ajatella tulevaisuudennäkymiä, eikä pidä tuhota luontoa, vaan pyrkiä korjaamaan sitä. Päättäjämme tekevät toisin. Mielelläni näkisin vaalitelttojen vierssä yhdistyksemme valaisemassa kansalaisia päättäjiemme toimesta/toimista. Vapo ja Valtio-Valta tuhoaa vesistömme, välittämättä vähääkään kansainvälisistä tutkimuksista soiden osalta.