SUOMELLE OIKEUS PÄÄTTÄÄ ITSENÄISESTI SUSIKANNASTA

silverdrop

/ #200 Sudet, luonto ja ihmiset

13.11.2011 16:46

Luonto auttaa meitä, mutta miksi me emme auta luontoa, vaan tuhoamme ja käyttämme hyväksemme, eikö meillä ole minkäänlaista vastuuta tulevia sukupolvia ajatellen?

Miksi me ihmiset, jotka osaamme ajatella ja muutta käyttäytymismalliamme, niin toistamme esi-isiemme virheitä, vaikka meille on todistettu moneen kertaan, että me olemme väärässä?

Sudet puhuttavat yhteiskuntaamme ja mietimme pitäisikö ne tappaa sukupuuttoon, sen vuoksi kun ne vievät meiltä poroja ja koiriamme, mutta olemmeko me koskaan pysähtyneet miettimään, että miksi sudet ovat vieneet poromme ja koiramme? Ei ne sudet sitä ymmärrä, että ne porot ja koirat kuuluvat meille ihmisille, ei ne sudet sitä tiedä, että me ihmiset olemme tämän Maan valtiaita ja vain meillä on oikeus syödä.Meidän ihmiset mieleen ja ajatusmaailmaan kun ei sovi erilaisuus, jos sudet olisivat niin kuin koiramme, jotka ovat tottuneet miellyttämään meitä, me olisimme ylpeitä susista. Montako poroa ja koiraa sudet tappavat vuosittain ja kuinka monta poroa ihmiset tappavat vuosittain, sekä kuinka monta koiraa joudutaan lopettamaan vuosittain? Ei sudet tapa ilkeyttään tai raakamaisuuttaan, niin kuin me ihmiset, ei niillä ole samanlainen kiero ajatusmaailma niin kuin meillä.
Usein kuulee ihmisten haluavan eroon susista, mutta miksi? Minulle ei riitä perusteluksi se että sudet syövät poroja tai koiria, koska me ihmiset teemme niin paljon pahempaa jälkeä, olemme jo saaneet useita eläinlajeja sukupuuttoon teoillamme. Usein ajattelen että me ihmiset haluamme susista eroon vain siksi, koska me pelkäämme niitä. Pelko on se asia, joka sokaisee meidän järkemme ja saa meidät toimimaan ajattelemattomasti. Ikinä ei pitäisi tehdä asioita, jotka ovat lopullisia ja joita joutuu katumaan. Ihmiset tappoivat mammutit sukupuuttoon ja nyt niitä yritetään "herättää henkiin" jälleen, koska katumus iski.

Sudet ovat erittäin älykkäitä ja ylväitä eläimiä ja niitä kuuluu ihailla luonnossa eikä historiankirjoista. Jo kauan on ajateltu susien olevan dominoivia ja aggressivisia eläimiä, sekä heidän laumassa olevan hierarkia, mutta mikään tutkimustulos ei ole osoittanut luonnossa elävien susien elävän samankaltaisessa hierarkiassa kuin me ihmiset, ei susilla ole johtajaa niin kuin meillä on esim.työpaikoilla ja perheessä "kuka täällä määrää?" "mitä tehdään?"ja "miten tehdään?". Monet eläimistä eivät käyttäydy laumassa niin kuin me ihmiset. Useat koirienomistajat pyrkivät olemaan koiransa johtajia, sillä kuvitellaan että koirilla pitää olla johtaja, vaikka näin ei ole. Se kun kaksi koiraa leikkii ja toinen menee selälleen osoittaa koiran luottamusta sekä sitä, että koira haluaa antaa toverilleen hyvän itsetunnon, monet meistä ihmisistä luulee että se koira alistuu ja osoittaa että sinä ole pomo. Me ihmiset tiedämme mikä on johtaja mutta eivät eläimet.

Kun perheeseen otetaan koira aletaan jo puhumaan, että minä olen se täällä se joka määrää. Nyt rankaisen sinua, koska minä olen johtaja ja sinä et tehnyt niin kuin halusin. Nyt Musti sinun täytyy istua, kun minä käsken! Musti istuu koska se haluaa miellyttää sinua, koska me ihmiset olemme luonteet koirat meitä miellyttämään. Me aina toivomme että meitä miellytetään ja voimme tuntea olevamme toistemme herroja. Koirasusista ei pidetä koska ne ovat arvaamattomia ja niillä ei ole samanlaista miellyttämisen halua niin kuin peruskoirilla. Ne ovat itsenäisiä ja tykkäävät toimia oman mielensä mukaan, koska se on niiden luonne. Ei se minua haittaa, jos haluaa olla itsenäinen ja miettiä omilla aivoilla, niin kauan kuin asia sujuu hyvin. Ihmisillä on lemmikkeinä kissoja, jotka ovat itsenäisiä ja ne menevät miten haluavat, ne syö kauniita pikkulintuja, oravia, jäniksenpoikasia hiiriä, mutta sen me sallimme, koska me ymmärrämme jostain kumman syystä kissojen luontoa, muttei susien ja koirasusien luontoa.

Kyllä koirat saavat aikaan pahempaa jälkeä kuin koirasudet, mutta syynähän on se että koiria on enemmän kuin koirasusia ja valitettavan usea koiranomistaja ei ole sovelias omistamaan koiraa, jos koirasusia olisi tasan yhtä paljon kuin koiria olisi tulos sama, sillä valitettavaa on että useat meistä ihmisistä ovat epäkelpoja koiran kouluttaija, se enemmän puhuttaa kun koirasusi sattuu puraisemaan ihmisitä kuin se että naapurin Musti puraisi ihmisitä, koska koirasusi sanassa on se susi, susia mustamaalataan jatkuvasti ja niistä halutaan eroon, toisekseen syynä on se, että koirasusia on niin vähän, että niitä on helppo osoittaa sormella . Koira ja koirasusi käyttäytyy huonosti vain siksi, että omistaja ei ole osannut kouluttaa koiraansa tai koirasuttaan asianmukaisesti. Koira ja koirasusi ovat eläimiä, jotka oppivat meidän opettamat käytösmallit, joten seuraavan kerran kuin joku koira tai koirasusi puree te ihmiset ette voi sormella osoittaa sitä koiraa tai koirasutta, vaan teidän tulee osoittaa sitä koiran tai koirasuden omistajaa. Koirilla ja koirasusilla voi olla neurologisia ongelmia, jotka aiheuttavat tahattomasti ikäviä tilanteita, mutta neurologiset ongelmat ovat erittäin harvinaisia eläimille ja valitettavan yleisiä meille ihmisille.
Ei pidä puhua siitä tekojen määrästä tai kuka teki mitä. Pitää etsiä ratkaisuja, mitkä olisivat järkeviä niin meidän ihmisten kuin luonnonkin kannalta. Olisi hyvä oppia analysoimaan asioita, eikä yksipuolisesti vain syyteltäisi. Voisi ajatella esim. Miksi tuon koiran omistaja ei ole osannut kouluttaa koiraansa oikein, kun koira on käyttäytynyt tuolla tavalla, mikä meni koulutuksessa väärin ja kuinka tuo omistaja on itse kohdellut koiraansa?

Luovutaan koirasusista ja susista, niin olemme "korjanneet" näkymättömän ongelmamme, tapetaan vain kaikki, jonka pelko on paisuttanut niin suureksi ettei järki enää tuo uutta valoa toimintaan-> poissa silmistä, poissa mielestä. Mistä me kenties seuraavaksi haluamme luopua? Saadaan historiankirjaan lisää sukupuuttoon kuolleiden eläintenkuvia meidän tulevan sukupolven ihailtavaksi ja mietittäväksi, että miksi meidän esi-isät halusivat nuo tappaa? Siksikö että ne ovat meidän mielestämme pelottavia?Pelko saa aikaan kamalia asioita. Johan me pienestä pitäen pelottelemme lapsiamme hammaspeikoilla ja möröillä, jos ei olla kunnolla tai tehdä niin kuin me haluamme, niin kiristetään ja pelotellaan, meidän pitää olla johtajia ja meidän pitää saada määrätä kaikesta...

Tuossa katselin perheemme 2-vuotiasta kääpiöpinseriurosta ja 6kk ikäistä koirasusiurostamme, jotka nukkuvat niin onnellisen näköisenä. Mietin että mikä etuoikeus teillä on olla eläimiä, kun teillä ei ole meidän ihmisten maallisia huolia, sekä te osaatte nauttia elämän pienistä asioista, te ette tarvitse miljoonia euroja miellyttämään. Me ihmiset pääsemme eroon ongelmistamme, mutta aina yhden ongelman eteen tulee kaksi uutta ongelmaa. Meillä ihmisillä olisi niin paljon oppittavaa eläimiltä. Kyllä minä olen kiitollinen että minulla on koirani ja koirasuteni, he ovat molemmat hienoja yksilöitä omilla luonteillaan ja persoonillaan. Olen pienestä pitäen rakastanut luontoa ja sen asukkeja, siispä en puhu meidän ihmisten puolesta nyt, vaan eläinten puolesta, jotka aina tuntuvat jäävän meidän varjoomme…
Ei ole luonnon auttamista susien ja eläinten sukupuuttooon tuhoaminen.
Jokaisella eläimellä on merkityksensä ja oikeus olemassaoloon, ei vain meillä ihmisillä ja siitä halusin teitä tietämättömiä muistuttaa.