IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #72 Yhteydet valtionyhtiöiden ja tutkimuslaitosten välillä

21.08.2010 10:53

Keskisuomalaisen otsikointi VTT vaientaa tutkijansa turpeen, ydinvoiman ja biopolttoaineen ollessa kyseessä, on varmasti aivan totta. Koko turvetuotanto aivan alusta alkaen on ollut valtion suojeluksessa eikä siihen ole puututtu lukemattomista valitus- ja kyselykerroista huolimatta. Jos kaikki, mitä KS kirjoittaa on totta, toiminta on ollut todella törkeää, ennenkin mainittua Mafia-meininkiä. Kuinka työntekijät ovat voineet alistua moiseen painostukseen tietojen salailusta, missä on ollut moraalinen vastuu kaikilta osapuolilta. Herääpä kysymys, kuinka puhdas on Ely-keskusten osuus esim. turvevalvonnan osalta? Onko Vapon ja sen välillä samanlaista kytkykauppaa? Jos on, on hyvin ymmärrettävää se nihkeä suhtautuminen vaadittuihin vesitutkimuksiin ja niiden tulosten saantiin. Miten ylipäänsä valvonta on hoidettu? Heikosti, senhän jokainen jätevesipäästöjen osalta tietää, mutta onko edes yritetty saada parannusta aikaiseksi?  Jos erikoistutkija Jari Ihosen puheet pitävät paikkansa ja johtavat osaltaan asian tutkimiseen ja esiintuomiseen, on hänellä paljon kannattajia seuraavissa eduskuntavaaleissa, se on varmaa riippumatta puoluekannasta. Rehellisyyttä arvostetaan ja se täytyy kaikkien teoillaan osoittaa. Vapon ja sen johtavien työntekijöiden puheita ja todisteluja ei kukaan enää usko, teot puhuvat puolestaan ja ennenkaikkea tekojen saastuttavat seuraukset.